The teacher´s influence and its voice: Narratives on cultural understanding and power dynamics
Abstract
This article outlines some aspects of interest contained in the doctoral research “Cultural Processes and Configuration of Subjectivities of Teachers at a Colombian University between 1970 and 2017”. The study was situated within the field of cultural studies, employing a biographical narrative approach as its framework. The study addresses the configuration of the subjectivities of twelve participating teachers, whose data was analyzed according to these three categories: Cultural Processes, Subjectivities, and Hegemony. These categories allow for a better understanding of the teachers’ experiences, feelings, tensions, struggles, relationships, and resistance to power and change. The study highlights the value of recognition and self-identity for these teachers since they are not only seen as educators but also as trainers who play a crucial role in molding individuals who will contribute meaningfully to society. Furthermore, the article discusses the teacher’s voice, their self-perception, their environment, and their emotions towards institutional, social, and cultural dynamics.
Keywords
research , cultural studies, teachers, emotions, storytelling
References
- Aguirre, J. & Porta, L. (2020). El Programa Nacional de Formación Docente (1999-2001) desde una investigación biográfico-narrativa. Ciencia, Docencia y Tecnología, 31(60), https://doi.org/10.33255/3160/584 DOI: https://doi.org/10.33255/3160/584
- Arfuch, L. (2007). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Fondo de Cultura Económica.
- Castro de la Rosa, L., (2021). El enfoque intercultural del docente universitario. Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, 6(11), 126-149. https://doi.org/10.35600/0000 DOI: https://doi.org/10.35600/25008870.2021.11.0182
- Cea, N. (2018). Responsabilidad social universitaria: el papel de los medios de comunicación y sus stakeholders. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 8(16), 95-105. https:// doi.org/10.17163/ret.n16.2018.07 DOI: https://doi.org/10.17163/ret.n16.2018.07
- Cencia, O., Carreño, M., Eche, P., Barrantes, G. & Cárdenas, G. (2021). Estrategias docentes de profesores universitarios en tiempos de Covid-19. Horizonte de la Ciencia, 11(21), 347-360. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.916 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.916
- Cristancho, J. (2012). Los conceptos sujeto y subjetivación política. Propedéutica para una reflexión. https://doi.org/10.13140/2.1.1342.6560
- Cristancho, J. (2018). Tigres de papel, recuerdos de película. Memoria, oposición y subjetivación política en el cine argentino y colombiano. La Carreta editores.
- Cristancho, J. (2019). Herederos y herederas del (pos)conflicto armado: subjetivación política y regímenes audiovisuales en tres documentales colombianos, Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 14(2), pp. 147 - 167. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae14-2.hyhd DOI: https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae14-2.hyhd
- Cristancho, J. (2021). La categoría hegemonía: Aportes conceptuales para el estudio de las relaciones de poder. Revista Izquierdas, 50: 1-20, 2021. http://www.izquierdas.cl/images/pdf/2021/n50/art35.pdf
- Cristancho, J. (2022). Visibilidad de lo indígena: Regímenes audiovisuales de la indianidad en la Latinoamérica contemporánea. Diálogo andino, (69), 174-184. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812022000300174 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000300174
- Ferrarotti, F. (2007). Las historias de vida como método. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, Mayo-Agosto, 15-40. Recuperado en http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=10504402
- Fukuhara, M. (2022). Apuntes sobre bienestar, motivación y satisfacción laboral del docente universitario. Revista Estomatológica Herediana, 32(4), .435-439. https://doi.org/10.20453/reh.v32i4.4385 DOI: https://doi.org/10.20453/reh.v32i4.4385
- García-Canclini, N. (1990). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. https://span590.files.wordpress.com/2011/03/canclini.pdf
- González, F. (2013). La subjetividad en una perspectiva cultural histórica: avanzando sobre un legado inconcluso [Artículo de reflexión]. CS No. 11, 19–42, enero–junio 2013. https://doi.org/10.18046/recs.i11.1565. DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i11.1565
- Gramsci, A. (1967). La Formación de los intelectuales. https://proletarios.org/books/Gramsci-La_formacion_de_los_intelectuales.pdf
- Gramsci, A. (1980). Notas sobre Maquiavelo, sobre política y sobre el estado moderno. Ediciones Nueva Visión. https://mercaba.org/SANLUIS/Filosofia/autores/Contempor%C3%A1nea/Gramsci/Notas%20sobre%20Maquiavelo,%20sobre%20la%20pol%C3%ADtica%20y%20sobre%20el%20Estado%20moderno.pdf?fbclid=IwAR3HtsuMeYEF47PksvEF_iITqQAc08izAmj4vvmUFfxd5QrwoVGRHj4L_Q8
- Hall, S. (2010). Sin garantías: Trayectorias y problemáticas en estudios culturales (Eduardo Restrepo, Catherine Walsh y Víctor Vich, editores). https://repositorio.iep.org.pe/bitstream/handle/IEP/1224/Hall_Sin%20garantias.pdf?sequence=3&isAllowed=y
- Hoggart, R. (2017). The uses of literacy. https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.463228/page/n5/mode/2up
- Lopes, A. (2011). Las historias de vida en la formación docente: orígenes y niveles de la construcción de identidad de los profesores. En Hernández, F., Sancho, J. & Rivas, J. (coordinadores). Historias de vida en educación. Biografías en contexto. Esbrina. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/15323/7/Historias%20de%20vida%20en%20Educaci%C3%B3n.%20Biografias%20en%20contexto.pdf
- Lozano, M. (2012). El fin de la ciencia [Ebook]. https://tweet.monster/books/es/xyz/18/El-fin-de-la-ciencia-Manuel-Lozano-Leyva.pdf
- Comisión académica de la MANPUP. (2021). Eje: Nuevos sentidos de la educación pública superior en Colombia – Mesa Amplia de Profesoras y Profesores de Universidades Públicas. https://manpup-colombia.org/eje-nuevos-sentidos-de-la-educacion-publica-superior-en-colombia/
- Martín-Barbero, J. (2003). De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. Convenio Andrés Bello.
- Martínez, G. (2022). la biografía narrativa, el maestro y su contexto. Panorama, 16(31). https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i2%20(31).3512
- Mitjáns, A. (2008). Subjetividad, complejidad y educación. Psicología para América Latina, (13). http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2008000200007&lng=pt&tlng=es
- Muñoz, H. (2019). Universidad pública: poder, relaciones y prácticas políticas. Perfiles educativos, 41 (165), 165-184. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59065 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59065
- Navarro, M. (2014). Procesos de identificación de estudiantes de origen rural en la universidad pública de Cochabamba, en el contexto descolonización del estado plurinacional boliviano. En Stuart Hall. Desde el sur: Legados y apropiaciones (Eduardo Restrepo, Coord.). CLACSO.
- Passeggi, M. (2020). Reflexividad narrativa: “vida, experiencia vivida y ciência”. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (3), 91-109. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9504 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9504
- Porta, L. (2021). Investigación Narrativa y Biográfico-Narrativa en Educación Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(31), 335-339. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB31-305
- Restrepo, E. [Canal Universidad Católica de Pereira]. (2017, febrero, 14). Conferencia: Stuart Hall y los Estudios Culturales [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=RmAhd4mgnNE&t=614s&index=7&list=PLq1g_hfydBnJZaJEdfAWrID1T2fzh7jtw
- Ricoeur, P. (2006). La vida un relato en busca de narrador. Revista Ágora, papeles de filosofía, 25(2), 9-22.
- Suárez, D. (2023). Narrativas autobiográficas, pedagogía y territorio: cartografías de experiencia escolar. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 7(2), 1–16. https://doi.org/10.48162/rev.36.077 DOI: https://doi.org/10.48162/rev.36.077
- Valerio, M. (2005). Estructuralismo y subjetividad en la obra de Paul Ricoeur: ¿Un diálogo posible? [Tesis Doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://docta.ucm.es/rest/api/core/bitstreams/dc0ca9e1-c1b7-42ca-b7cf-2251546bc000/content
- Van Dijk, T. (1999). El Análisis Crítico del Discurso. En: Anthropos (Barcelona), 186, septiembre-octubre 1999, pp. 23-36. http://www.discursos.org/oldarticles/El%20an%E1lisis%20cr%EDtico%20del%20discurso.pdf
- Williams, R. (2000). Marxismo y literatura. Barcelona: Península