The teacher as researcher in the classroom
Abstract
This paper is inspired by the song titled ¨La fábula de los tres hermanos (The Tale of the Three Brothers), by the Cuban singer Silvio Rodriguez Dominguez. The hope is to reflect on the creation of research projects at the high school level, or as it is presently called, classroom research, through three excerpts, consequently selected from the lyrics of this song. This work deals with the complications, topics, and other issues that eventually occur in the multiplicity of daily commitments with which the teacher is confronted, when developing research in an educational community using ethnography; methodology currently used in research education and pedagogy models. This document aims to assert the high school teacher’s gaze when investigating the context of scholarly work, and the role of the universities in regard to the teacher training on educational research competencies.Keywords
research project, classroom, science, high school teacher, scientific knowledge, school.
Author Biography
José Ignacio Bolaños Motta
Licenciado en música
References
- Acaso, M. (2013). Reduvolution. Madrid: Paidós Ibérica
- Amiguet, L. (2016). Una mala persona no llega nunca a ser buen profesional. La vanguardia. Recuperado de http://www.lavanguardia.com/lacontra/20160411/401021583313/una-mala-personano-llega-nunca-a-ser-buen-profesional.html
- Arendt, H. (2003). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Ediciones Península.
- Bachelard, G. (2000). La formación del espíritu científico. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
- Báez, C. (2010). La escuela emergente a través de la práctica artística, la experiencia y la subjetividad. Praxis & Saber, 1(2), 137-152.
- https://doi.org/10.19053/22160159.1102
- Bauman, S. (2008). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
- Comenio, J. (1998). Didáctica magna. Buenos Aires: Editorial Porrúa.
- Derrida, J. (1997) Las pupilas de la universidad. Barcelona: Edición digital de Derrida en Castellano.
- Foucault, M. (2003). Vigilar y castigar. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
- Freire, P., & Shor, I. (2014). Miedo y Osadía, la cotidianidad del docente que se arriesga a practicar una pedagogía transformadora. Madrid: Siglo XXI Editores.
- Jaramillo, L. (2008). Consideraciones acerca de la investigación en el aula: más allá de estar a la moda. Popayán: Educación y Educadores.
- Kant, E. (1979.) Crítica de la razón pura. Buenos Aires: Ed. Losada.
- Kant, E. (2004). Contestación a la pregunta ¿Qué es la ilustración? Madrid: Filosofía Alianza Editorial.
- Kuhn, T. (2003). La estructura de las revoluciones científicas. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
- Manen, M. (1998). El Tacto en la ense-anza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Madrid: Paidós.
- Martínez, A. (1984). Dos estudios sobre educación en la Colonia. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
- Mejía, M. (2008). La sistematización empodera y produce saber y conocimiento. Bogotá: Ediciones Desde Abajo.
- Mejía, M. & Manjarrés, M. (2013). Caja de herramientas para maestros y maestras ONDAS. Bogotá: TC Impresores.
- MEN. (2006). Norma Técnica Colombiana NTC 4595 NTC 4596. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
- Marín, J. (2012). La investigación en educación y pedagogía. Bogotá: Editorial Universidad de Santo Tomás.
- Moscovici, S. (1984) Psicología social I. Influencia y cambio de actitudes, individuos y grupos. Barcelona: Editorial Paidós.
- Pasek, E. (2008). La construcción del problema de investigación y su discurso. Revista Orbis, 3(9), 135-153. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70930908
- Popper, K. (2008). Lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos.
- Saldarriaga, O. (2002). Historia de la práctica pedagógica en Colombia. El oficio del maestro. Bogotá: Editorial Magisterio.
- Sen, A. (2015). Desarrollo y libertad. Bogotá: Editorial Planeta.
- Tamayo, L. (2007). Tendencias de la Pedagogía en Colombia. Revista Educación y Cultura, 3(1), 65-76.
- UNICEF. (2014). Grooming guía práctica para adultos. UNICEF: Edición magnética.
- Wallerstein, I. (2007). Abrir las ciencias sociales. México: Siglo XXI Editores.
- Weber, M. (2012). El político y el científico. Madrid: Alianza Editorial.
- Zuloaga, O. (2011). Pedagogía y epistemología. Bogotá: Editorial Magisterio.
Downloads
Download data is not yet available.