Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto

Abstract

A concern in primary school teachers in Colombia, is the poor performance of students in mathematics and in the state tests, because although there is aptitude in the solution of algorithms, there is difficulty in the processes of understanding the enounce math problems.

The main purpose of this article is to share a methodological proposal that contributes to the improvement of the levels of understanding and resolution of mathematical problems, from the concept of textual macrostructure, integrating the areas of mathematics and Language.

The qualitative research process was developed within the framework of action research; it had the theoretical review and rationale and three key phases: the diagnosis, the analysis of the information and, based on these two, the elaboration of the methodological proposal.

As main results is presented: The diagnosis of difficulties and strengths when solving mathematical problems, the design of the methodological proposal integrating the reconstruction of macrostructures in the analysis of statements, and the principle interdependence between mathematics and language.

Keywords

Español

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

Arnal, J., Rincón, D. &Latorre, A. (1992). Investigación Acción. En J. Arnal, D. Rincón & A. Latorre (Eds.). Investigación educativa, fundamentos y metodologías. (pp. 224-264). Barcelona: Labor editorial.
Bernárdez, E. (1982). El concepto del texto. En Bernárdez, E. Introducción a la lingüística del texto. Madrid. Ed. Espalsa – cape.
Blanco, L. (2015). ¿Qué entendemos por problema de matemáticas? En Blanco, L. Cárdenas, J. y Caballero, A. (2015), La resolución de problemas matemáticos en la formación inicial de profesores de primaria (pp. 81-91). Extremadura, España: Universidad de Extremadura.
Blanco, L. y Caballero A. (2015). Modelo integrado de resolución de problemas, En Blanco, L. Cárdenas, J. y Caballero, A. (2015), La resolución de problemas matemáticos en la formación inicial de profesores de primaria (pp. 109-122). Extremadura, España: Universidad de Extremadura.
Briz Redón, Álvaro, y Serrano Aroca, Ángel. (2018). Aprendizaje de las matemáticas a través del lenguaje de programación R en Educación Secundaria. Educación matemática, 30(1), 133-162. https://dx.doi.org/10.24844/em3001.05
Cárdenas, J. y Blanco, L. (2015) Resolución de problemas matemáticos como contenido en el currículo de primaria, En Blanco, L. Cárdenas, J. y Caballero, A. (2015), La resolución de problemas matemáticos en la formación inicial de profesores de primaria (pp. 23-37 ). Extremadura, España: Universidad de Extremadura.
Castro Araujo, Eugenia Altagracia. (2017). Abordaje didáctico de la comprensión de los problemas algebraicos en el nivel secundario de la República Dominicana. Transformación, 13(3), 314-326.
De Zubiría, M. (1995). Teoría de las seis lecturas. Bogotá, Colombia: Ed. FAMIDI – fundación Alberto Merani para el desarrollo de la inteligencia.
Herrada-Valverde, G., y Herrada, R. (2017). Análisis del proceso de comprensión lectora de los estudiantes desde el modelo construcción-integración. Perfiles educativos, 39(157), 181-197.
Leal Huise, S., & Bong Anderson, S. (2015). La resolución de problemas matemáticos en el contexto de los proyectos de aprendizaje. Revista de Investigación, 39 (84), 71-93.
Leal Huise, S., y Bong Anderson, S. (2015). La resolución de problemas matemáticos en el contexto de los proyectos de aprendizaje. Revista de Investigación, 39 (84), 71-93.
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos curriculares matemáticas. Bogotá, Colombia: Ed Magisterio.
Montes-Salas, A., Rangel-Bórquez, Y. y Reyes-Angulo, J. (2014). Comprensión lectora. Noción de lectura y uso de macrorreglas. Ra Ximhai, 10 (5), 265-277.
Murcia, E. y Henao, J. (2015). Educación matemática en Colombia, una perspectiva evolucionaria. Entre ciencia e ingeniería, 9 (18), 23-30.
Ormrod, Ll. (2005). Transferencia y resolución de problemas. En Ll. Ormord (Eds). Aprendizaje Humano. Columbus, Ohio: Pearson Education
Pérez Ariza, K., Hernández Sánchez, J. y Álvarez Pérez, M. (2015). Las inferencias en la comprensión de problemas aritméticos en la enseñanza primaria. VARONA, (61), 1-10.
Pérez Ariza, Karel, & Hernández Sánchez, José Emilio. (2014). Aprendizaje y comprensión. Una mirada desde las humanidades. Humanidades Médicas, 14(3), 699-709.
Pérez, H. (2006). Comprensión y producción de textos. Bogotá, Colombia. Cooperativa Editorial Magisterio.
Perkins, D. (1995). El contenido: hacia una pedagogía de la comprensión. En D. Perkins (Eds.). La escuela inteligente. Barcelona, España: Ed. Gedisa
Polya, G. (1965). Cómo plantear y resolver un problema. Mexico, D.F. Ed: trillas
Puig, L & Cerdán, F. (1995). Problemas aritméticos escolares. Madrid, España: Ed. Síntesis.
Rodríguez, Miguel, Gregori, Pablo, Riveros, Ana, y Aceituno, David. (2017). Análisis de las estrategias de resolución de problemas en matemática utilizadas por estudiantes talentosos de 12 a 14 años. Educación matemática, 29(2), 159-186. https://dx.doi.org/10.24844/em2902.06
Schoenfeld, A. (1994). Mathematical Thinking and Problem Solving. Hillsdale: NJ, Erlbaum.
Serna Díaz, J., y Díaz Cortés, J. (2014). Propuesta didáctica para la comprensión crítica en la Universidad La Gran Colombia. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 25, 165-180. Tunja: Uptc.
Van Dijk, T. (1980). Estructura y funciones del discurso. Madrid, España: Siglo XXI editores.
Zamora, J. (2017). Propuesta de método de resolución de problemas en primaria. Trabajo de grado. Castellon, España: Universitat Jaume

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.