The Latin American and Caribbean university, Challenges in the XXI Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.4375

Keywords:

Journal History of Latin American Education; HISULA; History of Universities; university prospective; the future of universities; educational trends

Abstract

This paper examines the course of events that created the current framework of the universities in Latin American and Caribbean in the late XXI century. This study arose from research conducted in the group HISULA, which has established a network of Latin American researchers who have reflected upon the university during 24 years. The aim of this study is to recognize the contribution of these research works from a diachronic vision of the university reality. In this context, we relied on the social history of education method, the paradigm developed by SHELA, and the prospective method. The first stage of this research focused on defining the present positioning of Latin American universities. With this purpose, we carried out a review of the major influences that have led to the current state of higher education institutions in the Latin American and Caribbean continent, from the different market contexts that point to globalization versus knowledge society, mediated by innovation. Second, it is located in the predominant curricular trends that influence learning and innovation processes and the role of technology evolution in the paths undertaken by Institutions of Higher Education in Latin America and the Caribbean.Third, we analyze the opinions and ‘imaginaries’ of the directors of the Universidad Pedagogica y Tecnologica de Colombia, through five factors analysis, as a sample of regional university in Colombia. Research strategies focused on document review, such as legislation, reports, and interviews with UPTC directors who envisioned the institution from policies on quality and research, but did not present hypotheses about the future of the University;. Their concern focused on meeting the requirements arising from state regulation of the education sector. It is concluded that the market economy goes against the essence of the university as a public service for society, and ICT in teaching and learning processes have failed to spread humanistic education. The great challenge is to make the transition from institutional identity towards the identity of a Latin American and Caribbean university.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Elvira Soto Arango, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Colombia)Grupo de investigación HISULA

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación UNED, España, postdoctorado Consejo Superior de Investigaciones Científicas-CSIC. Profesora UPTC. Investigadora y profesora del doctorado en Ciencias de la Educación RUDECOLOMBIA. Directora Grupos de Investigación HISULA e ILAC (Categoría A COLCIENCIAS). Investigadora senior-emérita Colciencias.

Aracely Forero Romero, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Colombia)Grupo de investigación HISULA

Profesora Titular de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Coordinadora de la “Maestría en TIC Aplicadas a las Ciencias de la Educación”. Miembro del Comité Académico del Doctorado en “Ciencias de la Educación” de RUDECOLOMBIA. Perteneciente a los grupos de investigación HISULA y  directora del grupo de investigación SÍMILES. 

References

Abazorius, Abby. Researchers develop new method for understanding network connections. Technique could be applied to the study of disease, social networks and other diverse ßelds. Massachusetts: Institute of Technology, 2013. http://news.mit.edu/2013/ researchers-develop-new-method-for-understanding-network-connections

Adler Lomnitz, Larissa. Redes sociales, cultura y poder. Ensayos de antropología

latinoamericana. México: FLACSO, 2001.

Anderson, Benedict. Comunidades Imaginadas. fle}exiones sobre el origen y la difusión del

nacionalismo. Mexico: Fondo de Cultura Económica, 1ed. 1983, 1991.

Axel Didriksson, La Universidad de la Innovación; una estrategia de transformación para la construcción de las universidades del futuro. Caracas: Ediciones IESALC- UNESCO, 2000.

Beriain, Josetxo. La lucha de los dioses en la modernidad del monoteísmo religioso al politeísmo

cultural. Barcelona: Anthropos, 2000.

Binde, Jerónimo. Hacia las sociedades del conocimiento. Informe mundial de la UNESCO. París: Ediciones UNESCO, 2005. www.unesco.org/publications

Boyr, Ernest. Una propuesta para la educación superior del futuro. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.

Castoriadis, Cornelius. El mundo Fragmentado. Montevideo: Colección Caronte Ensayos, 1997.

Castoriadis, Cornelius. La institución imaginaria de la Sociedad. Buenos Aires: Tusquets Editores, 1ed. (1975) 2 Vol., 1993.

Cifuentes Madrid, Jairo. Cultura de la acción planißcada en la universidad. hlementos para su

construcción. Bogotá: Pontificia Tniversidad Javeriana, 2003.

Consejo Nacional de Educación Superior (CESU). Acuerdo por lo Superior 2034. Bogotá: CESU, 2014. http://www.dialogoeducacionsuperior.edu.co/1750/ articles-319917_recurso_1.pdf

Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Rangkin Web de Universidades. España: CSIC, 2015. http://www.webometrics.info/es/Latin_America_es

Corominas, Albert et al. Construir el futuro de la universidad pública. Barcelona: Icaria, Antracyt, 2010.

Cuño Bonito, Justo. “La Mercantilización del Conocimiento en Época de la Globalización Neoliberal”. En Palabras para el Intendente. Un libro-homenaje al historiador Juan Andreo García, editado por Justo Cuño Bonito. Sevilla: Editorial Renacimiento, 2014, 13-30.

Daniel, John S. Mega-universities and Knowledge Media: Technology Strategies for Higher Education. London: Routledge, 1996.

de Sousa Santos, Boaventura. La Vniversidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. La Paz: CIDES-UMSA, ASDI y Plural Editores, 2007.

Didriksson, Axel. La Universidad de la Innovación; una estrategia de transformación para la construcción de las universidades del futuro. Caracas: Ediciones IESALC-UNESCO, 2000.

Dubii Bondi, Thais y María Ángela Flores “La gestión comunicacional en el trabajo de investigación en red”. Observatorio Laboral Revista Venezolana (2014): 41-55.

Durand, Gilbert. Les structures antrhopologiques de l´imaginaire: introductioná l´archétypologie

générale. Paris: Borda, 1969.

Durand, Gilbert. Lo imaginario. Barcelona: Ediciones del Bronce, 1ed. 1994, 2000.

Era social. Estadísticas mundiales de internet, 2012. Juárez: Era Social, 2012. http:// erasocial.com/2012/estadisticas-mundiales-de-internet/erasocial/erasocial

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (IFLA). Declaración de Glasgow sobre las Bibliotecas los Servicios de Información y la Libertad Intelectual. La Haya: Junta de Gobierno de la IFLA, 2002. kttp://www.ifla.org/

ES/publications/declaraci-n-de-glasgow-sobre-las-bibliotecas--los-servicios-de-

informaci-n-y-la-libertad-intelectual

Forero, Aracely. “Sistema computarizado sobre métodos prospectivos para el aprendizaje sobre en la toma de decisiones organizacionales”. Tesis de Maestría en Universidad Pedagógica Nacional, 1999.

Godet, Michel. Prospective el planißcation stratégique. Paris: Económica, 1985.

Hall, Stuart y Paul du Gay (comp.). Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires: Amorrortu, 2003.

Hanushek, Eric. “La importancia de la calidad en la educación”. En Los laberintos de la educación, editado por Salvador Cardus et al. Barcelona: Gedisa, 2011, 63-104.

Heredia, Blanca. “Educación para el desarrollo”. En Los laberintos de la educación, editado por Salvador Cardus et al. Barcelona: Gedisa, 2011, 41-62.

Martín Iñiguez, César. Prospectiva. Bogotá: Convenio Andrés Bello, 1994.

Matallana Kuan, Olga Liliheh et al. “Las mega universidades en el mundo”. Revista de investigaciones UNAD. No. 09 (2010): 191-206. DOI: https://doi.org/10.22490/25391887.725

Mattelart, Armando. La invención de la comunicación. Barcelona: Bosch, 1995.

Molina Rodríguez, Carlos Alberto. “FUN-ASCUN en la historia del sistema universitario colombiano, 1958-1968”. Tesis Doctorado en Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2013.

Neave, Guy. “Global trends in higher education: globalization, internationalization, and policy. An historical critique”. En Looking Back to Look Forward: Analyses of higher education after the turn of the millennium, editado por Kehm, Bárbara M. Kassel: ICHER, 2007.

Rama, Claudio. Los postgrados en América Latina y el Caribe en la sociedad del conocimiento

(México: UDUAL, 2007), 26

Real Academia de Ingeniería. Las Jornadas de la RAI: La inteligencia computacional en la sociedad del conocimiento. Desarrollo social e Inteligencia Computacional. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2013. http://www.raing.es/ es/actividades/las-jornadas-de-la-rai-la-inteligencia-computacional-en-la- sociedad-del-conocimiento; http://vimeo.com/66274741 (10/08/13).

República de Colombia. “De los derechos sociales, económicos y culturales, artículo 69”.

En Constitución Política de Colombia. Bogotá: Mono Ediciones, 2008.

Rockefeller, Nelson Aldrich. La calidad de la vida en las Américas: informe sobre América latina, presentado por una misión presidencial de los estados unidos de América. New York: Gobierno de Estados Unidos, 1969.

Sánchez Capdequí, Celso. Imaginación y sociedad: una hermenéutica. Creativa de la cultura.

Madrid: Tecno-Universidad Pública de Navarra, 1999.

Soto Arango, Diana Elvira. “La Universidad Latinoamericana. Un futuro en construcción”. En Independencia e Universidade Na América Latina. Tradicoes, Tempos e territórios, editado por José Rubens Lima Jardilino, Leandro de Proença y

Valéria Andrade. Sao Paulo: Paco Editorial. Sociedad de Historia de la Educación

Latinoamericana, 2011. DOI: https://doi.org/10.51378/rlt.v28i82.4858

Soto Arango, Diana Elvira. “Redes Universitarias en Colombia: Nueva concepción histórica para la universidad”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. No. 15, (2010): 241-270. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.1579

Soto Arango, Diana Elvira. La reforma del Plan de hstudios del ßscal Moreno y hscandón.

-1779. Bogotá: Centro Editorial Universidad del Rosario, 2004.

Soto Arango, Diana y Diana Lago Carazo. Fundamentos legales y epistémicos de RUDECOLOMBIA. Cartagena, 2009.

Soto Arango, Diana. “Períodos de reforma universitaria en Colombia de la colonia al siglo XXI”, Revista Historia de la Educación Latinoamérica. Vol. 16 No. 22 (2014): 277-337. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.3054

Soto Arango, Diana; Fredy Mesa Jiménez y Orlando Caro, “Convergencia Digital en la Universidad Colombiana”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. No. 19, (2012): 265-300. DOI: https://doi.org/10.9757/Rhela.19.12

UNESCO: Conferencia Mundial sobre Educación Superior 2009. Las Nuevas Dinámicas de la Educación Superior y de la Investigación para el Cambio Social y el Desarrollo. París: UNESCO, 2009. www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf

Universidad Internacional de Andalucía. Portal oßcial. Andalucía, 2015. www.unia.es/ content/view/2169/819/ 2/2.

Published

2016-01-14

How to Cite

Soto Arango, D. E., & Forero Romero, A. (2016). The Latin American and Caribbean university, Challenges in the XXI Century. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(26), 279–309. https://doi.org/10.19053/01227238.4375

Metrics

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>