Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teaching of Orthography: From a Rough Road to an Investigative and Psychosociolinguistic Experience

Abstract

Initially, some reflections are exposed in which the problem situation is contextualized and posed: psychosociolinguistic learning of orthography; later, the investigative experience of this paper authors is shared, in relation to the development of a pedagogical proposal to achieve the correct use of the accent mark in Spanish, with two groups of infants, of the same number of educational institutions, from two municipalities of Boyaca state, and, finally, linguistic, grammatical, sociolinguistic, psychosociolinguistic, lexical and contextual elements, among others, related to spelling are presented.

Keywords

accent mark, accentuation and accent, psychosociolinguistic of the accent mark, orthographic teaching-learning, research and writing

PDF (Español) XML (Español)

References

Cartagena, Paula y Muñetón, Mercedes. Escritura en niños con dificultades en lectura:
¿habilidades asociadas o disociadas? REVISTA Actualidades investigativas en educación. Vol. 16, No. 1, pp. 1-22. ISSN 1409-4703.

Corredor, J. y Romero, C. (1995). Propuesta para la enseñanza del acento gráfico en palabras agudas, graves, esdrújulas y sobreesdrújulas. Santiago de Tunja: Banco de la República. Biblioteca Alfonso Patiño Rosselli.

Corredor, J. y Romero, C. (2000). El diccionario infantil: una alternativa para el aprendizaje de la lengua materna. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 5. Tunja: UPTC. pp.157 – 168, ISSN: 0121-053X.

Corredor, J. y Romero, C. (2006). Una aproximación a la psicolingüística: asedios a la disortografía. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 7. Tunja: UPTC. pp.179 – 190. ISSN: 0121-053X.

Corredor, J. y Romero, C. (2006). Análisis sociolingüístico en contexto de cotidianidad: un acercamiento a la investigación formativa. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 8. Tunja: UPTC. pp.107 – 120. ISSN: 0121-053X.

Corredor, J. y Romero, C. (2008). Aproximación a un lexicón de fraseologismos. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 11. Tunja: UPTC. pp.153 – 166. ISSN: 0121- 053X.

Corredor, J. y Romero, C. (2019). Mi amiga, la tilde: actividades de acercamiento para tildar con acierto. En prensa.

Fernández Jaén, J. Lenguaje, cuerpo y mente: claves de la psicolingüística. Per Abbat: Boletín filológico de actualización académica y didáctica, 3, 2007, pp. 39-74. ISSN 1886-5046.

Flórez, R. & Romero, D. (2013). Leer y escribir en los primeros grados: retos y desafíos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Freire, P. (2015). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.