Teaching of Orthography: From a Rough Road to an Investigative and Psychosociolinguistic Experience

Authors

  • Joselyn Corredor Tapias Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • César Romero Farfán Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.19053/0121053X.n35.2020.10743

Keywords:

accent mark, accentuation and accent, psychosociolinguistic of the accent mark, orthographic teaching-learning, research and writing

Abstract

Initially, some reflections are exposed in which the problem situation is contextualized and posed: psychosociolinguistic learning of orthography; later, the investigative experience of this paper authors is shared, in relation to the development of a pedagogical proposal to achieve the correct use of the accent mark in Spanish, with two groups of infants, of the same number of educational institutions, from two municipalities of Boyaca state, and, finally, linguistic, grammatical, sociolinguistic, psychosociolinguistic, lexical and contextual elements, among others, related to spelling are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cartagena, Paula y Muñetón, Mercedes. Escritura en niños con dificultades en lectura:
¿habilidades asociadas o disociadas? REVISTA Actualidades investigativas en educación. Vol. 16, No. 1, pp. 1-22. ISSN 1409-4703.

Corredor, J. y Romero, C. (1995). Propuesta para la enseñanza del acento gráfico en palabras agudas, graves, esdrújulas y sobreesdrújulas. Santiago de Tunja: Banco de la República. Biblioteca Alfonso Patiño Rosselli.

Corredor, J. y Romero, C. (2000). El diccionario infantil: una alternativa para el aprendizaje de la lengua materna. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 5. Tunja: UPTC. pp.157 – 168, ISSN: 0121-053X.

Corredor, J. y Romero, C. (2006). Una aproximación a la psicolingüística: asedios a la disortografía. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 7. Tunja: UPTC. pp.179 – 190. ISSN: 0121-053X.

Corredor, J. y Romero, C. (2006). Análisis sociolingüístico en contexto de cotidianidad: un acercamiento a la investigación formativa. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 8. Tunja: UPTC. pp.107 – 120. ISSN: 0121-053X.

Corredor, J. y Romero, C. (2008). Aproximación a un lexicón de fraseologismos. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 11. Tunja: UPTC. pp.153 – 166. ISSN: 0121- 053X.

Corredor, J. y Romero, C. (2019). Mi amiga, la tilde: actividades de acercamiento para tildar con acierto. En prensa.

Fernández Jaén, J. Lenguaje, cuerpo y mente: claves de la psicolingüística. Per Abbat: Boletín filológico de actualización académica y didáctica, 3, 2007, pp. 39-74. ISSN 1886-5046.

Flórez, R. & Romero, D. (2013). Leer y escribir en los primeros grados: retos y desafíos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Freire, P. (2015). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Published

2020-03-12

How to Cite

Corredor Tapias, J., & Romero Farfán, C. (2020). Teaching of Orthography: From a Rough Road to an Investigative and Psychosociolinguistic Experience. Cuadernos De Lingüística Hispánica, (35), 81–94. https://doi.org/10.19053/0121053X.n35.2020.10743

Issue

Section

Language and society

Metrics

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.