Cinema and pedagogy: reflections on teacher training
Abstract
This article forms part of a research process undertaken in the framework of the project Cinema as an opportunity for reflection in the pedagogical field: a look at teacher training. In this project, we consider the place of film in contemporary society and its relationship to pedagogy and teacher training, proposing training as experience, and not as a continuum disconnected from the subjects who live it. Based on this, we construct considerations about film, pedagogy and power in the context of the society of spectacle, and then address the relationship between training, film, and pedagogy, where ‘experience’ and ‘film reading’ become articulating concepts for critical reflection about innovative practices in education.Keywords
Pedagogy, pedagogical innovation, pedagogical practice, teacher training, film
References
- Agamben, G. (2003). Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pretextos.
- Colciencias (2008). Colombia construye y siembra futuro. Política Nacional de Fomento a la Investigación y la Innovación, documento para la discusión.
- Deleuze, G. (1978). En medio de Spinoza. Anexo clase del 24 de enero de 1978.
- Deleuze, G. (2003). Foucault. Buenos Aires: Paidós.
- Deleuze, G. (2001). La imagen–movimiento. Estudios sobre el cine 1. España: Paidós. Comunicación cine.
- Diploma Superior en educac ión, imágenes y medios (iniciativa conjunta del Área Educación y del Programa Comunicación de FLACSO Argentina). http://www.flacso.org.ar/educacion/cursos_virtuales_deim.php
- Foucault, M. (1990). Tecnologías del Yo. Barcelona: Paidós.
- Foucault, M. (2003). Cómo nace un “libro-experiencia” En: QuidoIndij. El Yo minimalista yotras conversaciones M. Foucault. Buenos Aires: Biblioteca de la Mirada.
- Harvey, D. (2008). La condición de la posmodernidad. Argentina: Amorrortu.
Downloads
Download data is not yet available.