Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Question-based inquiry. an experience in research education

Abstract

The present article introduces the central elements of the research and pedagogical innovation project entitled: “The Use of Questions as a Pedagogical Strategy in the Construction of Research Problems”, developed by the students of the ‘Rizoma’ research training group of the School of Psychopedagogy, which began in the year 2009, and which forms part of the “Educational Innovations” research line of the Masters sin Education Program at UPTC. The question as strategy, pedagogy or didactics, becomes an educational option for the development of thinking processes, and contributes to an education that embraces uncertainty, in order to develop flexible thinking, as well as critical and creative attitudes towards knowledge. These qualities constitute the basis of all research tasks, and are fundamental in the education of professionals in the midst of the current, fast-moving and uncertain postmodern condition. Emerging from the students’ and teacher’s own voices, this article offers an account of this experience and characterizes the findings of this education and research work.

Keywords

Professional education, competence development, researcher training, educational strategies

PDF (Español)

References

  • Aguilar, Juan Francisco. (1998). De viajes, viajeros y laberintos. Innovaciones educativas y culturas contemporáneas. Bogotá: IDEP, Innove.
  • Freire, Paulo. (2006). Pedagogía de la indignación. 2.ª edición. Madrid:
  • Morata.
  • Freire, Paulo y Faúndez, Antonio. (1985). Por una pedagogía de la pregunta.Río de Janeiro: Paz e Terra.
  • Gadamer, Hans-George. (2001). Verdad y método I. España: Sígueme.
  • Lipman, Matthew. (1998). Pensamiento complejo y educación. España:
  • Ediciones de la Torre.
  • Lipman, Matthew y otros. (2002). Filosofía en el aula. España: Ediciones de la Torre.
  • Mejía, Marco Raúl. (2007). “La pregunta: entre estrategia pedagógica y
  • camino investigativo. Construyendo rutas de saber y conocimiento.
  • Revista Internacional Magisterio, N.° 27, junio-julio 2007. Bogotá.
  • Mejía, Marco Raúl. (2008). La sistematización empodera y produce saber y conocimiento. Bogotá: Desde Abajo.
  • Sharp, Ann Margaret y Splitter, Laurence. (1996). La otra educación. Filosofía para niños y la comunidad de indagación. Argentina: Manantial.
  • Saúl, Ana María y otros. (2000). Paulo Freire y la formación de educadores:múltiples miradas. España: Siglo Veintiuno.
  • Torres Cárdenas, Édgar. (2000). Una pasión hecha proyecto. Vida de
  • maestro. Volumen II IDEP, Bogotá.
  • Vigotsky, Lev S. (1986). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La Pléyade.
  • Zuleta, Orlando. (2005). “La pedagogía de la pregunta. Una contribución para el aprendizaje”. Revista Educación y Cultura, N.° 33. FECODE. Bogotá.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.