Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Philosophical dissertation: a didactic strategy between orality and writing

Abstract

The field of the didactics of philosophy has been marked by different theoretical and practical positions. This article attempts to further the theorization on the use of philosophical dissertation as a practical strategy, reconstructing the ideas of professor Miguel Angel Gomez Mendoza. Likewise, we propose dissertation as an oral practice, based on the educational practices and argumentative field that pertain to philosophy.

Keywords

philosophy, didactics of philosophy, philosophical dissertation, educational strategy

PDF (Español)

References

  • Cerletti, Alejandro (2005). “Enseñar filosofía. De la pregunta filosófica a
  • la propuesta metodológica”. Revista Novedades Educativas, 17(169):
  • -14.
  • Durkeim, Émile. (1979). Educación y sociología. Bogotá: Linotopo.
  • Estrada Gallego, Fernando. (1998). Argumentación filosófica y lenguaje.
  • Colombia, Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.
  • Gómez Mendoza, Miguel Ángel. (2003). Introducción a la didáctica de la
  • filosofía. Pereira: Papiro.
  • Gómez Mendoza, Miguel Ángel. (2005). Didáctica de la disertación en la
  • enseñanza de la filosofía: Métodos y procedimientos. Bogotá: Magisterio.
  • Gómez Pardo, Rafael. (2007). “La disertación filosófica: metodología para
  • el aprendizaje de las competencias interpretativa, argumentativa y
  • propositiva en filosofía”. Itinerario Educativo, 49: 69-82. Revista de la
  • Facultad de Educación de la Universidad de San Buenventura, Bogotá.
  • Litwin, Edith. (2009). La evaluación campo de controversias y paradojas o un nuevo lugar para la buena enseñanza.
  • Nussba um, Martha. (2010). Sin fines de lucro. Madrid: Katz.
  • Ong, Walter. (1987). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. México:Fondo de Cultura Económica.
  • Salazar Bondy, A. (1967). Didáctica de la filosofía. Lima: Arisca.
  • Splitter, Laurence. (1995). La otra educación: Filosofía para niños y la
  • comunidad de indagación. Buenos Aires, Argentina: Magisterio.
  • Zuleta, Estanislao. (2001). Educación y Democracia: Un campo de combate. Medellín: Hombre Nuevo.
  • Zuluaga, Olga Lucía. (1998). “Pedagogía, didáctica y enseñanza”. Educación y Cultura, 14: 10-15. Bogotá: Fecode.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.