Traditional education devoured by the Internet and social networks
Abstract
Education in our continent has invariably been deficient. It has been marked by the implementation of old, obsolete, untidy, improvised, and, in the best of cases, experimental curricula, and to this, we should add that, at least in Mexico, education has been affected by dishonest and corrupt unionism that has only enriched itself at the expense of the national treasury and has never worked to improve education. In this sense, thinking about education and its current processes helps to rethink both the conditions and the methodologies used by traditional education, which is forced to change due to the current processes, and even more so because of the COVID-19 pandemic. For this purpose, some ideas of contemporary authors who reflect on new technologies (Costa, 2021; Harari, 2021; and others) can help us in understanding the issue, showing at the same time a halo of uncertainty and expectations for all that the post-pandemic has left us, but also for the new transformations to come.
Keywords
education, failure, internet, social media, COVID-19
References
- Arnau, J. (2020, marzo 31). La hora de la filosofía. El País. https://elpais.com/cultura/2020/03/31/babelia/1585676259_109937.html
- CAF. (2021, marzo 24). Educación en pandemia: ¿un año perdido para América Latina? CAF. Banco de Desarrollo de América Latina. https://www.caf.com/es/actualidad/noticias/2021/03/educacion-en-pandemia-un-ano-perdido-para-america-latina/
- Chayka, K. (2022, junio 4). How the Internet Turned Us Into Content Machines. The New Yorker. https://www.newyorker.com/culture/infinite-scroll/how-the-internet-turned-us-into-content-machines
- Constante, A. (2021). La educación en tiempos de internet, en Ana Valle y Marco A. Jiménez, Innovación educativa, entre tecnología y cultura, Fides Ediciones, Puebla, México.
- Constante, A. (2022). Cómo educar en tiempos de coronavirus. Perfiles educativos, XLII(170). https://www.redalyc.org/journal/132/13271692019/movil/
- Costa, F. (2021). Tecnoceno: Algoritmos, biohackers y nuevas formas de vida. Taurus.
- De las Heras, P. (2022, mayo 5). La pandemia ha despertado la exigencia de una vida verdadera. Ethics. https://ethic.es/2022/05/francois-jullien-entrevista-de-vera-vita/
- Eco, U. (2018, enero 26). Disculpe, pero en la época de Internet, usted, ¿para qué sirve? Otras Voces en Educación. http://otrasvoceseneducacion.org/archivos/265775
- Ferrer, C. (2022, junio 17). Tecnoceno: virtualidad, política y biología. Propuestas para no perder el control. Revista Anfibia. https://www.revistaanfibia.com/tecnoceno-propuestas-para-no-perder-el-control/
- Harari, Y. N. (2021, febrero 25) Lessons from a year of Covid, Financial Times. https://www.ft.com/content/f1b30f2c-84aa-4595-84f2-7816796d6841?fbclid=IwAR3NiOxyh6b3I5vumannQRtlOQey5085WQmewwX92rARD2CJQ-oRqdfUwoQ
- Innovayaccion. (2022). Los analfabetos del S. XXI: una reflexión sobre el lifelong learning. Innovayaccion. https://innovayaccion.com/blog/los-analfabetos-del-sxxi-una-reflexion-sobre-el-lifelong-learning
- Lewis-Kraus, G. (2022, junio 3). How Harmful Is Social Media? The New Yorker. https://www.newyorker.com/culture/annals-of-inquiry/we-know-less-about-social-media-than-we-think
- Limón, R. (2022, junio 2). Ya llega el Wifi 7: cuatro veces más veloz, mucho más capaz, respuesta inmediata y más estable y eficiente. El País. https://elpais.com/tecnologia/2022-06-03/ya-llega-el-wifi-7-cuatro-veces-mas-veloz-mucho-mas-capaz-respuesta-inmediata-y-mas-estable-y-eficiente.html#?rel=lom
- Meyer, L. (2020, febrero 25) Educación de ayer para la sociedad del mañana. Ethics. https://ethic.es/2020/02/educacion-de-ayer-para-la-sociedad-del-manana/
- Musons, J. (2021). Reinventar la escuela, Una brújula para familias y educadores para comprender la educación del siglo XXI, Arpa & Alfil Editores.
- Organización de Naciones Unidas (ONU). (2020, marzo 26). Más de 156 millones de estudiantes están fuera de la escuela en América Latina debido al coronavirus. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2020/03/1471822
- Ordorica, A. P. (2021, febrero 26). La catástrofe educativa ante el COVID-19 en México. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/es/post-opinion/2021/02/25/regreso-a-clases-escuelas-mexico-covid-19/
- Plaza López, J. (2020, mayo 15). La educación presencial es insustituible. Así de rotundo. El País. https://elpais.com/retina/2020/05/15/tendencias/1589526067_837410.html
- ¿Qué es un LMS? (2020). https://sites.google.com/site/portafolioabbyfraust/contenido
- Strate, L. (2012). El medio y el mensaje de McLuhan. Infoamérica, 7(8), 61-79. https://www.infoamerica.org/icr/n07_08/strate.pdf