Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Identity, equality, and education

Abstract

our current world introduces itself as a unique and omnipresent world: the world of the globalized capitalism in which all the relationships, to a greater or lesser extent, have been commercialized, and everything (products and information) can arrive to every corner of the planet. diversity is accepted as one more element of the (commercial or cultural) merchandise’s circulation, and fits a homogeneous frame in which everything has an allocated place. some contributions from alain badiou are employed in this work in order to deal with this matter, trying to show its constitutive scheme, and to offer some alternative perspectives. the main interest is to display the possibility of thinking a world that makes space to all the possible worlds, and not a world that is the result of the mere planetary subjugation to the expansion of the capital, nor the simple “tolerant” acceptance of the “other”. the link among humans’ conception will be the basis to re-think the education matter in today’s world.

Keywords

identity, equality, subjectivity, egalitarian education

PDF (Español)

Author Biography

Alejandro Cerletti

Doctor en Filosofía
Universidad de Buenos Aires
(Argentina) - Universidad París 8 (Francia).
Profesor e investigador de la Universidad de Buenos Aires (UBA) y la Universidad
Nacional de General Sarmiento
(UNGS), Argentina
Director de los proyectos de investigación Programa para el mejoramiento de
la enseñanza de la filosofía 
(Facultad de Filosofía y Letras,
UBA) y Repetición y creación
en la enseñanza de la filosofía
(Instituto del Desarrollo
Humano, UNGS)
alejandrocerletti@yahoo.com.ar


References

  1. Badiou, A. (1999). El ser y el acontecimiento. Buenos Aires: Manantial.
  2. —— (2003). Condiciones. México: Siglo XXI.
  3. —— (2004). ‘Sobre la elección presidencial de abril/mayo de 2002’.
  4. Circunstancias (pp. 15-45). Buenos Aires: Libros del Zorzal.
  5. —— (2007). ‘Universalismo, diferencia e igualdad’. Acontecimiento, XVII,
  6. (pp. 33-34, pp. 103-121) (edición original: ‘La potencia de lo abierto:
  7. universalismo, diferencia e igualdad’, transcripción de la intervención
  8. de Badiou en el encuentro La potencia de lo abierto: universalismo,
  9. ciudadanía y emancipación (II), co-organizado por la revista
  10. Archipiélago, el Centro de Cultura Contemporánea Arteleku y la
  11. Universidad Internacional de Andalucía UNIA arteypensamiento, 9 y
  12. de octubre de 2006).
  13. —— (2008a). ‘De quoi Sarkozy est-il le nom?’ Circonstances . Paris: Lignes.
  14. —— (2008b). Lógicas de los mundos. Buenos Aires: Manantial.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.