Neosystemic curricular metatheory and challenges in education research
Abstract
Based on the execution of a program and a research line from which it emerged the formulation of a new critical paradigm in the curriculum field: neosystemic curriculum metatheory, it could be stated that education research is a new knowledge factor when making the implementation of subsequent research projects a sharper source of questioning the object. Some education sciences were questioned, beyond the ideological criticism thought possible, from an epistemological learning that elucidated a horizon of a greater object understanding, new categories of analysis were formulated, a new classification of critical curriculum in the West was proposed, and the action research method was redefined.Keywords
school integration, educational autonomy, history of science, research method.
References
- Arango, I. D. (1993). La reconstrucción clásica del saber. Medellín: Universidad de Antioquia.
- Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
- Bertalanffy, L. (1991). Teoría general de los sistemas. Fundamentos, desarrollo aplicaciones. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
- Capra, F. (1992). El Tao de la física. Una exploración de los paralelismos entre la física moderna y el misticismo oriental. Barcelona: Humanitas.
- Capra, F. (2002). La trama de la vida. Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Barcelona: Anagrama.
- Capra, F. (2003). Las conexiones ocultas. Implicaciones sociales, medioambientales, económicas y biológicas de una nueva visión del mundo. Barcelona: Anagrama.
- Carr, W. (1996). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Madrid: Morata.
- Castoriadis, C. (1997). Ontología de la creación. Bogotá: Ensayo y Error.
- Deutsch, D. (2002). La estructura de la realidad (2ª Edición). Barcelona: Anagrama
- Giddens, A. (2007). Las nuevas reglas del método sociológico. Crítica positiva de las sociologías comprensivas. Buenos Aires: Amorrortu.
- Gonzáles, L. A. (1994). La teoría crítica versus teoría de los sistemas: la confrontación.
- Habermas-Luhmann. Revista Realidad [41]. Recuperado el 10 de agosto de 2012 de http://www.uca.edu.sv/revistarealidad/archivo/4e2d8da2d86eateoriacritica.pdf
- Habermas, J. (1982). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.
- Habermas, J. (2008). Teoría y praxis. Estudios de filosofía social [5ª Edición]. Madrid: Tecnos.
- Kemmis, S. (1993). El currículum: más allá de la reproducción. Madrid: Morata.
- Kuhn, T. S. (1996). La tensión esencial. Estudios selectos sobre la tradición y el cambio en el ámbito de la ciencia. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
- Latour, B. (2010). Crónicas de un amante de la ciencia. Buenos Aires: Dedalus.
- Luhmann, N. (1998). Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general. México, D.F.: Anthropos – Universidad Iberoamericana – Centro Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
- Lash, S. (2005). Crítica de la información. Buenos Aires: Amorrortu
- LOSSE, J. (1995). Introducción histórica de la filosofía de la ciencia. Madrid: Alianza Universidad.
- Luhmann, N. (2007). La sociedad de la sociedad. México D.F.: Herder – Universidad Iberoamericana – Servicio Alemán de Intercambio Académico (DAAD).
- Maturana, H. (1998). La objetividad, un argumento para obligar. Bogotá: Dolmen.
- Popper, K. R. (1982). Conocimiento objetivo. Un enfoque evolucionista [2ª Ed.]. Madrid: Tecnos.
- Popper, K. R. (1994). Búsqueda sin término. Una autobiografía intelectual. Madrid: Tecnos.
- Santos, B. de S. (2009). Una epistemología del sur: una reinvención del conocimiento y la emancipación social. México D.F.: Siglo XXI Editores – Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).
- Tapiero, E. (2013). Currículo y crítica informacional. Florencia: Universidad de la Amazonia. Recuperado de http://www.elitv.org/documentos/libros/Libro%20Curriculo%20y%20Critica%20Informacional.pdf
- Tapiero, E. & Quiroga, A. (2005). Desarrollo integral de la investigación educativa. Programa territorial de investigación. Florencia: Universidad de la Amazonia. Recuperado de http://www.elitv.org/documentos/libros/para_obsequiar/desarrollo_integral_caqueta.pdf
- Tapiero, E. & López, L. (2006). Gestión escolar inteligente. Instituciones educativas neosistémicas del siglo XXI. Florencia: COLCIENCIAS - Universidad de la Amazonia. Recuperado de http://www.elitv.org/documentos/libros/para_obsequiar/instituciones_neosis_siglo_xx.pdf
- Tapiero, E. & García, B. (2010). Currículo neosistémico y desarrollo institucional integrado. Florencia: Universidad de la Amazonia. Recuperado de http://www.elitv.org/index.php?option=com_content&view=article&id=261&Itemid=101
- Touraine, A. (2009). La mirada social. Un marco de pensamiento distinto para el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
Downloads
Download data is not yet available.