Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Neosystemic curricular metatheory and challenges in education research

Abstract

Based on the execution of a program and a research line from which it emerged the formulation of a new critical paradigm in the curriculum field: neosystemic curriculum metatheory, it could be stated that education research is a new knowledge factor when making the implementation of subsequent research projects a sharper source of questioning the object. Some education sciences were questioned, beyond the ideological criticism thought possible, from an epistemological learning that elucidated a horizon of a greater object understanding, new categories of analysis were formulated, a new classification of critical curriculum in the West was proposed, and the action research method was redefined.

Keywords

school integration, educational autonomy, history of science, research method.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  • Arango, I. D. (1993). La reconstrucción clásica del saber. Medellín: Universidad de Antioquia.
  • Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
  • Bertalanffy, L. (1991). Teoría general de los sistemas. Fundamentos, desarrollo aplicaciones. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
  • Capra, F. (1992). El Tao de la física. Una exploración de los paralelismos entre la física moderna y el misticismo oriental. Barcelona: Humanitas.
  • Capra, F. (2002). La trama de la vida. Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Barcelona: Anagrama.
  • Capra, F. (2003). Las conexiones ocultas. Implicaciones sociales, medioambientales, económicas y biológicas de una nueva visión del mundo. Barcelona: Anagrama.
  • Carr, W. (1996). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Madrid: Morata.
  • Castoriadis, C. (1997). Ontología de la creación. Bogotá: Ensayo y Error.
  • Deutsch, D. (2002). La estructura de la realidad (2ª Edición). Barcelona: Anagrama
  • Giddens, A. (2007). Las nuevas reglas del método sociológico. Crítica positiva de las sociologías comprensivas. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Gonzáles, L. A. (1994). La teoría crítica versus teoría de los sistemas: la confrontación.
  • Habermas-Luhmann. Revista Realidad [41]. Recuperado el 10 de agosto de 2012 de http://www.uca.edu.sv/revistarealidad/archivo/4e2d8da2d86eateoriacritica.pdf
  • Habermas, J. (1982). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.
  • Habermas, J. (2008). Teoría y praxis. Estudios de filosofía social [5ª Edición]. Madrid: Tecnos.
  • Kemmis, S. (1993). El currículum: más allá de la reproducción. Madrid: Morata.
  • Kuhn, T. S. (1996). La tensión esencial. Estudios selectos sobre la tradición y el cambio en el ámbito de la ciencia. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
  • Latour, B. (2010). Crónicas de un amante de la ciencia. Buenos Aires: Dedalus.
  • Luhmann, N. (1998). Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general. México, D.F.: Anthropos – Universidad Iberoamericana – Centro Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
  • Lash, S. (2005). Crítica de la información. Buenos Aires: Amorrortu
  • LOSSE, J. (1995). Introducción histórica de la filosofía de la ciencia. Madrid: Alianza Universidad.
  • Luhmann, N. (2007). La sociedad de la sociedad. México D.F.: Herder – Universidad Iberoamericana – Servicio Alemán de Intercambio Académico (DAAD).
  • Maturana, H. (1998). La objetividad, un argumento para obligar. Bogotá: Dolmen.
  • Popper, K. R. (1982). Conocimiento objetivo. Un enfoque evolucionista [2ª Ed.]. Madrid: Tecnos.
  • Popper, K. R. (1994). Búsqueda sin término. Una autobiografía intelectual. Madrid: Tecnos.
  • Santos, B. de S. (2009). Una epistemología del sur: una reinvención del conocimiento y la emancipación social. México D.F.: Siglo XXI Editores – Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).
  • Tapiero, E. (2013). Currículo y crítica informacional. Florencia: Universidad de la Amazonia. Recuperado de http://www.elitv.org/documentos/libros/Libro%20Curriculo%20y%20Critica%20Informacional.pdf
  • Tapiero, E. & Quiroga, A. (2005). Desarrollo integral de la investigación educativa. Programa territorial de investigación. Florencia: Universidad de la Amazonia. Recuperado de http://www.elitv.org/documentos/libros/para_obsequiar/desarrollo_integral_caqueta.pdf
  • Tapiero, E. & López, L. (2006). Gestión escolar inteligente. Instituciones educativas neosistémicas del siglo XXI. Florencia: COLCIENCIAS - Universidad de la Amazonia. Recuperado de http://www.elitv.org/documentos/libros/para_obsequiar/instituciones_neosis_siglo_xx.pdf
  • Tapiero, E. & García, B. (2010). Currículo neosistémico y desarrollo institucional integrado. Florencia: Universidad de la Amazonia. Recuperado de http://www.elitv.org/index.php?option=com_content&view=article&id=261&Itemid=101
  • Touraine, A. (2009). La mirada social. Un marco de pensamiento distinto para el siglo XXI. Barcelona: Paidós.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.