Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Categorization of questions posed before and after inquiry-based learning

Abstract

Posing research questions is the central ability of the scientific thought. This article examines the ability of sixth grade children to pose researchable questions before and after a three months’ work on a didactic sequence based on the inquiry school model. According to their purpose, the questions asked by children, after reading a text, were classified into researchable questions -susceptible to be empirically explored-, questions about a cause, and questions on a piece of data. The results show that the amount and the type of questions the students were able to pose during the intervention changed, from most of questions on data or information, to most of researchable questions, subsequently, the importance of designing teaching approaches to foster this ability was proved.

Keywords

researchable questions, inquiry-based learning, science teaching.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  • Cerda, H. (2007). La investigación formativa en el aula la pedagogía como investigación. Bogotá: Magisterio.
  • Chin, C. & Osborne, J. (2014). 'Problem Students' questions: a potential resource for teaching and learning science'. Studies in Science Education [44, 1, 1-39].
  • Di Mauro, M. & Furman, M. (2012). 'El impacto de la indagación guiada sobre el aprendizaje de las habilidades de dise-o experimental'. Actas III Jornadas de Ense-anza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales [207-219]. Universidad Nacional de la Plata, Argentina.
  • Furman, M. & Podestá, M. (2009). La aventura de ense-ar Ciencias Naturales. Buenos Aires: Aique.
  • Furman, M.; Salomón, P.; Sargorodschi, A.; Collo, M. & Rosenzvit, M. (2012a). Secuencia didáctica: El cuerpo humano. [Programa Escuelas del Bicentenario]. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.
  • Furman, M.; Salomón, P.; Sargorodschi, A.; Collo, M. & Rosenzvit, M. (2012b). Secuencia didáctica: La célula. [Programa Escuelas del Bicentenario]. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.
  • Gellon, G.; Rossenvasser, E.; Furman, M. & Golombek, D. (2005). La ciencia en el aula. Buenos Aires: Paidós.
  • GIL & VILCHES, A. (2004). 'Contribución de la ciencia a la cultura ciudadana'. Cultura y Educación [16, 3, 259-272].
  • Harlen, W. (2004). Teaching, learning and assessing. London: Paul Chapman Publishing.
  • HARLEN, W. (2013). Evaluación y Educación en Ciencias Basada en la Indagación: Aspectos de la Política y la Práctica. Trieste: Global Network of Science Academies (IAP) Science Education Programme (SEP).
  • Leymonié, J. (2006). Aportes para la ense-anza de las Ciencias Naturales. Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo. Santiago de Chile: UNESCO.
  • Márquez, C. & Roca, M. (2006). 'Plantear preguntas un punto de partida para aprender ciencias'. Educación y Pedagogía [45, 8, 61- 71].
  • MONTENEGRO, I. (2002). 'Preguntas cognitivas y metacognitivas en el proceso de aprendizaje'. Tecné, episteme y didaxis: revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología [11, 51-62].
  • MUÑOZ, M. (2010). Análisis del impacto en la implementación del programa Ense-anza de las Ciencias basada en la Indagación (ECBI), en las escuelas municipalizadas de V región, Valparaíso, Chile. [Ponencia presentada en el Congreso Iberoamericano de Educación, METAS 2021, Buenos Aires, Argentina].
  • Patiño, L.; Vera, Á. & Meisel, J. (2010). 'Análisis de la práctica docente desde una experiencia de la Ense-anza de las Ciencias Basada en la Indagación'. Educere [49, 14, 333-334].
  • Pozo, J. & Gómez, M. (2001). Aprender y ense-ar ciencias. Madrid: Morata.
  • PORLÁN, R. (1998). 'Pasado, presente y futuro de la didáctica de las ciencias'. Revista Ense-anza de las ciencias [16, 1, 175-185].
  • ROCA, M.; MÁRQUEZ, C. & SANMARTÍ, N. (2013). 'Las preguntas de los alumnos: una propuesta de análisis'. Ense-anza de las ciencias [31, 1, 95-114].
  • Sanmartí, N. & Márquez, C. (2012). 'Ense-ar a plantear preguntas investigables'. Alambique [70, 27-36].
  • TAPIA, C. & ÁVILA, D. (2004). 'Las preguntas de los estudiantes: una manera de construir aprendizaje'. Zona próxima [74-85].
  • Torres, M. (2010). 'La ense-anza tradicional de las ciencias versus las nuevas tecnologías'. Revista Electrónica Educare [14, 1, 131-142].
  • VIERECK, G. (1929). 'What Life Means to Einstein: An Interview'. The Saturday Evening Post Society. Indianapolis: Indiana.
  • ZIMMERMAN, C. (2007). 'The development of scientific thinking skills in elementary and middle school'. Developmental Review [27, 2, 172-223].
  • https://doi.org/10.1016/j.dr.2006.12.001

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.