Didactic proposal for virtual learning environments from the praxeological approach
Abstract
The virtual learning environments have transformed education, which has generated changes in teaching methods, learning modalities and styles, among other aspects. The versatility and the wide range of options offered by digital technologies allow finding different academic and professional training applications. However, new questions have been raised about how to create a virtual learning environment such as: what is the starting point? How to teach? How to assess? The present text focuses on one of the specific objectives of the research project Impact of the instructional design in teaching and learning processes, which describes the experiences of engineering teachers regarding virtual classrooms and the convergence with the praxeological approach, pedagogical approach of Uniminuto. Data were obtained by direct observation and interviews. This process was complemented by surveys. The present research uses mixed methods and seeks to explain the impact of teacher training in the process of creating virtual learning environments.
Keywords
virtual learning environments, didactics, virtual education, instructional design, praxeology
Author Biography
Ilber Darío Saza
Magister en Tecnologías de Información aplicadas a la educación Universidad UNIMINUTO (Bogotá, Colombia)
References
- Agudelo, M. (2009). Importancia del diseño instruccional en ambientes virtuales de aprendizaje. Recuperado de: http://bit.ly/2s46ShX.
- Bautista, G., Borges, F., & Forés, A. (2011). Didáctica universitaria en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje (3a ed.). Madrid: Narcea de Ediciones
- Belloch, C. (2013). Diseño Instruccional. En Entornos Virtuales de Formación. Valencia: Universidad de Valencia. Recuperado de: http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.wiki
- Díaz, F., & Hernández, G. (2010) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, Una interpretación constructivista. Ciudad de México: Editorial McGraw-Hill.
- González, V. (2003) Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Ciudad de México: Editorial Pax México.
- Hernández, R. Collado, C. & Baptista, P. (2010). Metodologías de la investigación. 5ª ed. México D. F.: McGraw-Hill.
- Juliao, C. G. (2002). La praxeología: una teoría de la práctica. Bogotá: Uniminuto.
- Juliao, C. G. (2011). El enfoque praxeológico. Bogotá: Uniminuto.
- López, V. (2009). Evaluación formativa y compartida en educación superior: propuesta, técnicas, instrumentos y experiencias. Madrid: Editorial Narcea.
- Medina, A., Salvador, F., Arroyo, R., Blázquez, F., Vicente, Pedro S. de, Fernández, M., . . . McWilliam, N. (2009). Didáctica general (Segunda ed.). Madrid: Prentice Hall-UNED
- Martínez A. (2009). Investigación documental: El Diseño Instruccional en la Educación a Distancia Un Acercamiento a los Modelos. Apertura. Revista De Innovación Educativa, (10), 104-119.
- Pérez, I. (s,f). ¿Qué es un Wiki? Recuperado de: http://www.isabelperez.com/taller1/wiki.htm
- Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanza-aprendizaje: Docencia Universitaria basada en competencias. México: Pearson.
- Rivera, M. (2008). Constructivismo y pedagogía: un análisis crítico para potenciar el diálogo. Revista Paideia Puertorriqueña, 3(1). Recuperada de: http://paideia.uprrp.edu/wp-content/uploads/2013/11/Constructivismo-y-Pedagogia.pdf.
- Romero, N. (2016). Manual de Diseño Instruccional: Una propuesta con tareas integradoras (TI.). Universidad del Tercer Milenio. Editorial digital UNID. recuperado de: https://books.google.com.co/books?id=z7GODAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=dise%C3%B1o+instruccional&hl=es419&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=dise%C3%B1o%20instruccional&f=false
- Saza, I. (2016). Estrategias didácticas en tecnologías web para ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Praxis, (12), 103-110. https://doi.org/10.21676/23897856.1851 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.1851
- Soler, E. (2006) Constructivismo, innovación y enseñanza efectiva. Caracas (Venezuela) Editorial Equinoccio
- Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje: Una perspectiva educativa. México: Pearson.
- Stake, R. E. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.