Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A different perspective, a different way of sharing knowledge in the math classroom

Abstract

This article seeks to encourage math teachers to reflect on the social, political and cultural role of everyday activities in the classroom. To this end, the political connotation of the teaching of mathematics and the socio-political perspective, as another way of guiding and sharing knowledge, are highlighted. The discussion on the political connotation of the area of mathematics provides an overview of the monoculture of knowledge that permeates teaching in regular schools and turns the school scenario into a replicator of the hegemonic culture, which determines what knowledge to teach and what not to teach. Then, the
importance of teaching mathematics from critical pedagogy is analyzed, since every action in the classroom is political and has social impact. Finally, pedagogical strategies are explored to bring students and educators closer to mathematical knowledge from a reflective and
contextual practice, as a strategy to achieve cultural mathematics.

Keywords

education, mathematics, educator, ideology, context

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

Amín, S. (1989). El eurocentrismo, crítica de una ideología. Bogotá: Siglo XXI Editores.

Aspeé, J. (2018). “Los principios del neoliberalismo y sus instrumentos en la educación”, en Espacios en Blanco. Revista de Educación, (28), 93-106. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1515-94852018000200001&lng=es&tl ng=es.

Bourdieu, P., & Passeron, J. (1996). La reproducción, elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Madrid: Editorial Laia S. A.

Castellanos, Y. (2019). La estructura aditiva a partir de la resolución de problemas matemáticos. (Tesis de maestría no publicada, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Colombia).

Enríquez, I. (2010). Evolución del pensamiento sobre el desarrollo en el Fondo Monetario Internacional y el Banco Mundial. Un análisis comparativo en América Latina. Trayectorias, 12(31), 31-60. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60717342003

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (2a ed.). México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2010). Pedagogía de la autonomía y otros textos. La Habana: Caminos.

Gil, J., Gil, D., & Vera, A. (2011). ¿Por qué una escuela alternativa?. Revista Iberoamericana de Educación, 55(3), 1-7. ttps://doi.org/10.35362/rie5531595

Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.

Giroux, H. (2019). Hacia una pedagogía de la esperanza educada bajo el capitalismo de casino (Trad. A. Micán). Pedagogía y Saberes, 50, 153-158.

Guerrero, O. (2008). Educación Matemática Crítica. Influencias teóricas
y aportes. Evaluación e Investigación, (1), 63-78. Recuperado de http://
www. s abe r. u l a . v e / b i t s t re am/handl e / 1 2 3 4 5 6 7 8 9 / 2 7 7 9 1 / ar t i cul o 4 .pdf;jsessionid=4D608824ED9C0DDBCDB340B7F4CDEFAB?sequence=1

Guerrero, R. (2019). Narrativas civilizatorias de la enseñanza de las matemáticas: lo que se mantiene, irrumpe y se transforma y el sujeto. Revista Científica, 34(1), 81-100. https://doi.org/10.14483/23448350.13484

Jiménez, E., Suárez, Á., & Galindo, M. (2010). La comunicación: eje de la clase de matemáticas. Praxis & Saber, 1(2), 173-202. https://doi.org/10.19053/22160159.1104

Lander, E. (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Clacso.

Méndez, M. (2007). Hacia una propuesta de educación alternativa. Teoría y Praxis, (11), 64-79. Recuperado de http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/899/1/educaci%C3%B3n_alternativa.pdf

Rodríguez, W. (2019). La alfabetización desde una perspectiva crítica: Los aportes de Vygotski, Freire y Martín Baró. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 1-25. doi: 10.15517/aie.v19i1.35569

Sánchez, B., & Torres, J. (octubre, 2009). Educación Matemática crítica: un abordaje desde la perspectiva sociopolítica a los ambientes de aprendizaje. Trabajo presentado en el 10º Encuentro Colombiano de Matemática Educativa. Pasto, Colombia. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/708/

Sánchez, B., & Torres, J. (2017). La responsabilidad del currículo de matemáticas en la formación de ciudadanos que cuestionen la estructura social de clases. Revista Colombiana de Educación, (73), 301-324. http://dx.doi.org/10.17227/01203916.73rce299.322

Sousa de, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Trilce.

Torres, A. (2016a). La educación popular. Bogotá: El Búho.

Torres, A. (2016b). Profundizar la contrarreforma neoliberal. El sistema educativo colombiano desde la mirada de la OCDE. Educación y Cultura, (115), 13-18.

Valero, P. (2002). Consideraciones sobre el contexto y la educación matemática para la democracia. Quadrante, 11(1), 49-59. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/281438072_Educacion_matematica_y_democracia

Valero, P. (2007). Investigación sociopolítica en educación matemática. Raíces, tendencias y perspectivas. Recuperado de https://docplayer.es/62359146-Investigacion-socio politica-en-educacion-matematica-raices-tendencias-y-perspectivas.html

Valero, P. (2012). Posmodernismo como una actitud de crítica hacia la investigación dominante en educación matemática. En P. Valero, & O. Skovsmose (Eds.), Educación matemática crítica. Una visión sociopolítica del aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas (pp. 173-192). Bogotá: Una empresa docente.

Valero, P. (2017). El deseo de acceso y equidad en la educación matemática. Revista Colombiana de Educación, (73), 99-128. https://doi.org/10.17227/01203916.73rce97.126

Valero, P., Andrade, M., & Montecino, A. (2015). Lo político en la educación matemática: de la educación matemática crítica a la política cultural de la educación matemática. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 18(3), 7-20. https://doi.org/10.12802/relime.13.1830

Downloads

Download data is not yet available.