Assessment of the construction of social knowledge.
Abstract
This article presents a semantic analysis of systems of meaning in students of 5th and 9th grades
in Bogotá schools. The present project analyzes student commentaries based on a quote taken
from the national curriculum guidelines in social sciences. This analysis is grounded on the
theories of Greimas and Hiernaux.
Keywords
Comprender exams, systems of meaning, assessment, primary school education.
References
- Ministerio de Educación Nacional (men). Ciencias Sociales en la educación básica. Lineamientos curriculares. Áreas obligatorias y fundamentales. MEN-Editorial Magisterio. 2002.
- Greimas, A. J. Sémantique structurale. Recherche de méthode. París, Larousse, 1971.
- Hiernaux, Jean-Pierre. L’institution culturelle.- Méthode de description structurale. Presses universitaires de Louvain, 1977, p. 60-65 ;
- Hiernaux, J.-P.; “Analyse structurale de contenus et modèles culturels. Application à des matériaux volumineux”. En: Albarello, Luc; et al. Méthodes d’analyse en sciences sociales. Paris, Armand Colin, 1996, p. 111-144. [Versión castellana, Oscar Saldarriaga];
- Hiernaux, J.-P., “ ‛Et hic tres unum sunt’. Structures croisées et théorie des réductions”. Louvain-la-Neuve, Université catholique de Louvain, Faculté de sciences politiques et sociales. Dactylo, 1998, 33 p.
- Saldarriaga, Oscar. “Lineamientos Curriculares en Ciencias Sociales”: Análisis semántico de sus sistemas de sentido. Bogotá. 2005.
- Saldarriaga,Oscar; Achury, Tayron; Barrantes Esteban; Raul Barrantes, "Pruebas Comprender de Guía de Ciencias Sociales. Evaluación de la comprensión y el aprendizaje Grados 5 y 9. Orientación para profesores" En: Secretaría de Educación Distrital/IDEP, Bogotá D.C., Colombia. 2005.
Downloads
Download data is not yet available.