Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer
This is an outdated version published on 2021-02-16. Read the most recent version.

Science fiction cinema as a condition that allows us to rethink the living and life

Abstract

The article deals in a general way with some approaches in the key of science fiction cinema and science education, particularly in biology, showing different ways of problematizing the relationships between film and teaching as well as between life and the present and the future, which emerge from the author's experience in relation to four science fiction films analysed from a philosophical perspective that dialogues the concepts-images of the films, the emotional impact and the restlessness, through a visual exploration that beyond complementing the word intends to provoke thought. Science fiction films suggest rethinking from a reflective viewpoint the relationships that we establish with ourselves, others and the world we inhabit, in short, our ways of proceeding before the living and life, because rather than sticking to the contents and skills required, it is a matter of bringing to the teaching scene our ethical gesture as a possibility of invention and selection.

Keywords

cine, ciencia ficción, biología, enseñanza, experiencia.

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

Agamben, G. (2007). Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. Adriana Hidalgo Editora.

Alerm-González, A., & González-Pérez, U. (2019). Propuesta del cine de ciencia ficción para educar en Bioética. Pers. Bioet., 23(1), 14-33. https://doi.org/10.5294/pebi.2019.23.1.2

Arias, J. (2010). La vida que resiste en la imagen. Cine, política y acontecimiento. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Boyle, D. (Director). (2002). 28 days later [Película]. Warner Bros Pictures; DNA Films; British Film Council.

Cabrera, J. (2008). Cine 100 años de filosofía: una introducción a la filosofía a través del análisis de películas. Gedisa.

Carbajo, A. (2014). El cine como estrategia didáctica para la enseñanza de la biología. Revista Boletín Biológica, (32). http://www.boletinbiologica.com.ar/pdfs/N32/aportes(32).pdf

Crutzen, P. (2002). Geology of mankind. Nature, 415(23). https://doi.org/10.1038/415023a

Escobar, J., & Castañeda, R. (2017). El cine como herramienta de motivación en el aprendizaje [Tesis de especialización, Universidad La Gran Colombia]. Repositorio UGC. https://repository.ugc.edu.co/bitstream/handle/11396/4517/Cine_herramienta_motivaci%C3%B3n_aprendizaje.pdf?sequence=1

Foucault, M. (2002). La hermenéutica del sujeto. Fondo de Cultura Económica.

Fukuyama, F. (2003). El fin del hombre: consecuencias de la revolución biotecnológica. Ediciones B.

García, F. (2009). La presencia de la ciencia en el cine. Innovación y Experiencias Educativas, (23). https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_23/FRANCISCOJOSE_GARCIA_2.pdf

Gilliam, T. (Director). (1995). Twelve monkeys [Película]. Universal Pictures.

Gispert, E. (2009). Cine, ficción y educación. Laertes.

Grilli, J. (2016). Cine de ciencia ficción y enseñanza de las ciencias. Dos escuelas paralelas que deben encontrarse en las aulas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 137-148. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2957

Larrosa, J. (2006a). Niños atravesando el paisaje. Notas sobre cine e infancia. En I. Dussel & D. Gutiérrez (Ed.), Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen (pp. 113-134). Manantial.

Larrosa, J. (2006b). Sobre la experiencia. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna, (19), 87-112. https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/103367/154553

Levin, L., Arango, C., & Almirón, M. (2012). De la mesa del laboratorio al celuloide. El cine en la enseñanza de las ciencias. Revista Iberoamericana de Educación, (58), 99-117. https://doi.org/10.35362/rie580475

López, M. (2006). “Filosofía con niños”: crónica de una feliz confusión. En W. Koan (Ed.), Teoría y práctica en filosofía con niños y jóvenes. Experimentar el pensar, pensar la experiencia (pp. 25-32). Ediciones Novedades Educativas.

Marín, E. (2018). Blade Runner, de 2019 a 2049. El cine de ciencia ficción como divulgador de la ciencia. InMediaciones de la Comunicación, 13(2), 187-211. https://doi.org/10.18861/ic.2018.13.2.2873

Martínez, A. (2003). La enseñanza como posibilidad del pensamiento. En O. Zuluaga (Ed), Pedagogía y Epistemología (pp. 185-213). Cooperativa Editorial Magisterio.

More, M. (s. f.). Los principios extropianos 3.0. Una declaración transhumanista. https://www.transhumanismo.org/articulos/Principios_Extropianos.htm

Niccol, A. (Director). (1997). Gattaca [Película]. Columbia Pictures.

Niño, V. & Pérez, H. (2005). Los medios audiovisuales en el aula. Cooperativa Editorial Magisterio.

Noguera, C. (2009). Foucault profesor. Revista Educación y Pedagogía, 21(55), 131-149.

Peñalver, T. (2015). El cine como recurso didáctico: una propuesta de programación didáctica. Edetania: Estudios y Propuestas Socio-educativas, 47, 221-232. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5349046

Primack, R. (2010). Fundamentos de biología de la conservación (Trad. R. Torres) [Material educativo para uso personal].

Reyna, C. (2012). Biopunk [Mensaje en un blog]. https://cafeanimelair.com/2012/10/11/biopunk/

Rifkin, J. (2000). El siglo de la biotecnología. El comercio genético y el nacimiento de un mundo feliz. Crítica.

Rose, N. (2012). Políticas de la vida. Biomedicina, poder y subjetividad en el siglo XXI. Unipe, Editorial Universitaria.

Sevillano, M., Torre de la, S., & Carreras, C. (2015). El cine, recurso formativo. 18 años de investigación del grupo GIAD. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 87-101. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.06

Torre de la, S. (1997). Cine formativo. Una estrategia innovadora para los docentes. Ediciones Octaedro.

Vásquez, A. (2003). Peter Sloterdijk: El post-humanismo: sus fuentes teológicas y sus medios técnicos [Ponencia]. IV Seminario La deshumanización del mundo. Universidad Internacional de Andalucía. Andalucía. España.

Vicenzo, N. (Director). (2009). Splice [Película]. Gaumont Film Company; Dark Castle -Entertainment.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.