Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Exploring the mathematical knowledge of fishermen in the bay of Puerto Montt, Chile

Abstract

The potential of recognizing and using the mathematics of different cultural practices from each country has been highlighted in the Ethnomathematics Program, in order to strengthen their teaching and learning. In countries such as Chile, many inhabitants are dedicated to fishing. However, the potential of this practice to address the mathematical learning proposed
in the national curriculum has not been studied. With the aim of exploring the mathematical knowledge of fishermen in the bay of Puerto Montt, Chile, and following a qualitative methodology with an ethnographic approach, semi-structured interviews were conducted with seven fishermen from this area. Data were analyzed according to a thematic analysis. The results show that fishermen have mathematical knowledge associated with most of the axes that integrate the national curriculum of mathematics in basic education in terms of the study of
measurement (conventional and non-conventional), localization (spatial orientation), counting, modeling (ratios between variables and conversions), and estimation (of measurements and of
quantity), among others. Lastly, some guidelines are proposed on how to link this knowledge to the national curriculum.

Keywords

mathematics, sea fishing, traditional culture, syllabus, elementary education

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

  • Aroca, A. (2012). Las formas de orientación espacial de los pescadores de Buenaventura, Colombia. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 15(2), 457-465. https://doi.org/10.31910/rudca.v15.n2.2012.847 DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v15.n2.2012.847
  • Aroca, A. (2013). Los escenarios de exploración en el Programa de Investigación en Etnomatemáticas. Educación matemática, 25(1), 111-131.
  • Aroca, A. (2016). La definición etimológica de Etnomatemática e implicaciones en Educación Matemática. Educación matemática, 28(2), 175-195. DOI: https://doi.org/10.24844/EM2802.07
  • Aroca, A. (2018). Etnografía del saber matemático de los pescadores de Buenaventura, Pacífico colombiano:
  • Elementos para una educación matemática contextualizada. Universidad del Atlántico. http://
  • investigaciones.uniatlantico.edu.co/omp/index.php/catalog/catalog/book/30
  • Bishop, A. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Paidós
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Utilizando el análisis temático en psicología. Investigación Cualitativa en
  • Psicología, 3(2), 77-101.
  • Castro, Á., Rodríguez-Nieto, C., Aravena, L., Loncomilla, A., & Pizarro, D. (2020). Nociones matemáticas
  • evidenciadas en la práctica cotidiana de un carpintero del sur de Chile. Revista Científica, 39(3), 278-295. https://doi.org/10.14483/23448350.16270 DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.16270
  • Castro, E., Castro, E., Rico, L., & Segovia, I. (1989). Estimación en cálculo y medida. Síntesis.
  • Chieus, G. (2009). A braça da rede, uma técnica caiçara de medir. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 2(2), 4-17.
  • D’Ambrosio, U. (2001). Ethomathematics. Link between traditions and modernity. Unicamp.
  • D’Ambrosio, U. (2014). Las bases conceptuales del Programa Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 100-107.
  • D’Ambrosio, U. (2016). Etnomatemática — Elo entre as tradições e a modernidade. Autêntica.
  • Fuentes, C. (2014). Descolonizando la escuela: ¿es posible llevar la etnomatemática al aula? Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 222-244.
  • Gavarrete, M. (2015). Etnomatemáticas indígenas y formación docente: una experiencia en Costa Rica a
  • través del modelo MOCEMEI. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 8(2), 136-176.
  • Gavarrete, M., & Albanese, V. (2015). Etnomatemáticas de signos culturales y su incidencia en la formación de maestros. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 8(2), 299-315.
  • Gerdes, P. (2013). Da etnomatemática a arte — Design e matrizes cíclicas. Autêntica.
  • Google Earth. (s. f). [Mapa de la bahía de Puerto Montt]. Recuperado el 26 de enero de 2022.
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw Hill.
  • Knijnik, G. (2014). Etnomatemáticas en movimiento: perspectiva etnomatemática, sus formulaciones teóricas y ejemplificaciones. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 119-131.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2012). Bases curriculares primero a sexto básico. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-22394_bases.pdf
  • Muñoz, B., & Ninette, K. (2019). Etnomatemática: un concepto inexistente en nuestra educación nacional [Tesis de pregrado, Universidad del Bío-Bío]. Repositorio Digital, Sistema de Bibliotecas Universidad
  • del Bío-Bío. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/handle/123456789/2922
  • Oliveras, M., & Godino, J. (2015). Comparando el programa etnomatemático y el enfoque ontosemiótico: un esbozo de análisis mutuo. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 8(2), 432-449.
  • Paternina-Borja, Ó., Muñoz-Granados, N., Pacheco-Muñoz, E., & Aroca-Araújo, A. (2020). Simetrías inmersas en el proceso de la elaboración de la máscara del torito de Galapa. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación, 11(1), 141-157. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11689 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11689
  • Peña, P. (2014). Etnomatemáticas y currículo: una relación necesaria. Revista Latinoamericana de
  • Etnomatemática, 7(2), 170-180.
  • Rey, M., & Aroca, A. (2011). Medición y estimación de los albañiles, un aporte a la educación matemática.
  • Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 14(1), 127-135.
  • Rodríguez-Nieto, C. (2020). Explorando las conexiones entre sistemas de medidas usados en prácticas cotidianas en el municipio de Baranoa. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, (11), 1-31. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.857 DOI: https://doi.org/10.33010/ierierediech.v11i0.857
  • Rodríguez-Nieto, C., Aroca, A., & Rodríguez-Vásquez, F. (2019). Procesos de medición en una práctica artesanal del Caribe colombiano. Un estudio desde la etnomatemática. Revista Latinoamericana de
  • Etnomatemática, 12(4), 61-88. https://doi.org/10.22267/relatem.19124.36
  • Rodríguez-Nieto, C., Mosquera, G., & Aroca, A. (2019). Dos sistemas de medidas no convencionales en la pesca artesanal con cometa en Bocas de Ceniza. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 12(1), 6-24. DOI: https://doi.org/10.22267/relatem.19124.36
  • Rosa, M., & Orey, D. (2010). Ethnomodeling: a pedagogical action for uncovering ethnomathematical practices. Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(3), 58-67.
  • Salas, S., Godino, J., & Oliveras, M. L. (2015). Números mapuches en el currículo de la lengua
  • mapuzugun en la educación básica chilena. Revista Latinoamericana de Etnomatemática Perspectivas
  • Socioculturales de la Educación Matemática, 8(2), 194-213.
  • Sánchez, E. (2013). Razones, proporciones y proporcionalidad en una situación de reparto: una mirada desde la teoría antropológica de lo didáctico. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática
  • Educativa, 16(1), 65-97.
  • Subsecretaría de Pesca y Acuicultura de Chile. (2013a). Diagnóstico del Estado y Tendencias de la Pesca Artesanal en Chile. https://www.subpesca.cl/portal/618/articles-80136_recurso_1.pdf
  • Subsecretaría de Pesca y Acuicultura de Chile. (2013b). Propuesta de Política Pública de Desarrollo Productivo para la Pesca Artesanal. https://www.subpesca.cl/portal/618/articles-80500_recurso_1.
  • pdf
  • Umbara, U., Wahyudin, W., & Prabawanto, S. (2021). Exploring Ethnomathematics with Ethnomodeling Methodological Approach: How Does Cigugur Indigenous People Using Calculations to Determine
  • Good Day to Build Houses. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(2). https://doi.org/10.29333/ejmste/9673 DOI: https://doi.org/10.29333/ejmste/9673

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.