Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Scientific contents in school textbooks for rural primary education in Colombia

Abstract

This article is part of a study on school science contents (SSC) in rural primary schools in Colombia. Specifically, there is an analysis of the scientific contents in school textbooks that are part of the curricular proposal of the new school model. A qualitative approach is used, through the content analysis of school textbooks, to assess SSC from the conceptual level, the ways in which they are presented, their contribution to the scientific education of students, and the connections established among them. Regarding the results, it is worth mentioning that the contents are presented with inaccuracies or shortcomings in the definitions and the poor relationship between the different SCC both at the intra- and inter-grade levels, and in terms of the different natural sciences taught at school—biology, physics, and chemistry. This would indicate that the curriculum has a biased view of the natural sciences, which promotes conceptual errors that foster distorted conceptions of science.

Keywords

science education, curriculum, scientific contents, primary education, rural school

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

  1. Adurramán, W., Aldana, L., & Sánchez, L. (2015a). Cartilla de ciencias naturales y educación ambiental 2°. Fundación Escuela Nueva Volvamos a la Gente.
  2. Adurramán, W., Aldana, L., & Sánchez, L. (2015b). Cartilla de ciencias naturales y educación ambiental 3°. Fundación Escuela Nueva Volvamos a la Gente.
  3. Adurramán, W., Aldana, L., & Sánchez, L. (2015c). Cartilla de ciencias naturales y educación ambiental 4°. Fundación Escuela Nueva Volvamos a la Gente.
  4. Adurramán, W., Aldana, L., & Sánchez, L. (2015d). Cartilla de ciencias naturales y educación ambiental 5°. Fundación Escuela Nueva Volvamos a la Gente.
  5. Bonello, C. (2020). Teaching science in multilingual contexts: an exploratory study into the experiences and insights of Maltese science teachers as they learn about teaching in multilingual scenarios. International Journal of Science, 42(14), 2407-2425. https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1725173 DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1725173
  6. Bravo, A., Gómez, A., Rodríguez, D., López, D., Jiménez, M., Izquierdo, M., & Sanmartí, N. (2011). Las ciencias naturales en educación básica: formación de ciudadanía para el siglo XXI. Secretaria de Educación Pública.
  7. Cabot, E. (2014). Una aproximación a la concepción de ciencia en la contemporaneidad desde la perspectiva de la educación científica. Ciencia y Educación, 20(3), 549-569. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300003
  8. Chao, C., & Barriga, F. (2014). Análisis comparativo del aprendizaje de los conceptos de calor y temperatura utilizando una simulación digital interactiva y un texto ilustrado. Revista Electrónica de Investigación en Educación de la Ciencias, 9(1), 40-53.
  9. Colbert, V. (2006). Mejorar la calidad de la educación en escuelas de bajos recursos. El caso de la Escuela Nueva en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 51, 186-212.
  10. Coll, C., & Martin, E. (2006). Vigencia del debate curricular. Prelac, 3, 6-27.
  11. Curtis, H., Barnes, N., Schnek, A., & Flores, G. (2006). Invitación a la Biología (6ª ed.). Editorial Médica Panamericana.
  12. Duschl, R., & Hamilton, R. (2010). Learning Science. En R. Mayer & P. Alexander (Eds.), Handbook of Research on Learning and Instrucción (pp. 78-107). Routledge.
  13. Franco, L., & Munford, D. (2020). O Ensino de Ciências por Investigação em Construção: Possibilidades de Articulações entre os Domínios Conceitual, Epistêmico e Social do Conhecimento Científico em Sala de Aula. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20, 687-719. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u687719 DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u687719
  14. Gómez, V. (2010). Una visión crítica sobre la Escuela Nueva de Colombia. Revista Educación Y Pedagogía, 7(14-15), 280–306. Harlen, W. (1989). Enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Morata.
  15. Izquierdo, M. (2005). Nuevos contenidos para una nueva época: Aportaciones de la didáctica de las ciencias al diseño de las nuevas 'ciencias para la ciudadanía'. En Anais do XVI Simpósio Nacional de Ensino de Física 2005. Sociedade Brasileira de Física. http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/snef/xvi/cd/Nuevoscontenidosmerce.pdf
  16. Kelly, G., & Altbach, P., (2000). La educación comparada: desafíos y respuestas. En J. Calderón (Coord.), Teoría y desarrollo de la investigación en educación comparada (pp. 171-174). CREFAL/UPN Zacatecas.
  17. Liguori, L., & Noste, M. (2005). Didáctica de las Ciencias Naturales. Enseñar a enseñar ciencias naturales. Homo Sapiens.
  18. Lozano, D. (2019). Calidad educativa y cumplimiento del derecho a la educación de la población rural colombiana. Revista de la Universidad de La Salle, (79), 41-66. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.3 DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.3
  19. Marsh, C., & Willis, G. (2007). Currículum. Alternative approaches, ongoing issues (4a ed.). Pearson Merril Prentice Hall.
  20. Medina, A., & Mata, F. (2009). Didáctica General (2ª ed.). Pearson Prentice Hall.
  21. Ministerio de Educación Nacional. (1990, julio 11). Decreto N° 1490. Metodología Escuela Nueva. Diario Oficial N° 39461.
  22. Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos curriculares de ciencias naturales y educación ambiental. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pd
  23. Ministerio de Educación Nacional. (2003). Estándares básicos de competencias en ciencias naturales y educación ambiental. http://www.eduteka.org/pdfdir/MENEstandaresLenguaje2003.pdf
  24. Moral, C., & Pérez, M. (2009). Didáctica, teoría y práctica de la enseñanza. Pirámide.
  25. Patton, M. (2014). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. Sage.
  26. Pichardo, C., Hernández, M., & Lezama, K. (2007). Propuesta para mejorar la metodología que se utiliza en el área de ciencias naturales en la modalidad de multigrado en los alumnos de 5° grado de la escuela Emperatriz Pineda de la Comarca Chacraseca [Monografía de pregrado. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, León]. http://riul.unanleon.edu.ni:8080/jspui/bitstream/123456789/4574/1/204317.pdf
  27. Pujol, R. (2007). Didáctica de las ciencias en la educación primaria. Síntesis.
  28. Rivera, A., & Correa, E. (2014). Análisis de las guías de aprendizaje del programa Escuela Nueva: una mirada a la propuesta de enseñanza a la luz de los retos de educación en ciencias [Tesis de Maestría, Universidad de Antioquia].https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/29007/1/RiveraArnedis_2014_AnalisisAprendizajeNaturales.pdf
  29. Rué, J. (2002). Aulas homogéneas: ¿para qué? Aula de Innovación Educativa, 116, 29-34.
  30. Ruiz, M., Heller, M., Furman, M., & Solano, G. (2014). Evaluación de los materiales instruccionales de ciencias de los modelos educativos flexibles en zonas rurales [Reporte técnico presentado al Ministerio de Educación Nacional de Colombia]. https://dokumen.tips/documents/de-instruccionales-de-ciencias-de-los-modelos-evaluacion-de-los-materiales.html?page=1
  31. Ruiz, S. (2018). Didáctica de las ciencias desde la diversidad cultural y ambiental: aportes para un currículo contextualizado. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 13(2), 291-305. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.12546
  32. Sáez, J., & Ruiz, J. (2013). Enseñanza de las ciencias, tecnología educativa y escuela rural: un estudio de casos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 12(1), 45- 61.
  33. Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Morata.
  34. Torres, R. (1992). Alternativas dentro de la educación formal: el programa Escuela Nueva de Colombia. Perspectivas, (84). https://www.researchgate.net/publication/265356097_ALTERNATIVAS_DENTRO_DE_LA_EDUCACION_FORMAL_EL_PROGRAMA_ESCUELA_NUEVA_DE_COLOMBIA_1
  35. Ualesi, Y, & Ward, G. (2018). Teachers’ Attitudes Toward Teaching Science in a New Zealand Intermediate School. Australian Journal of Teacher Education, 43(6), 35-49. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2018v43n6.3 DOI: https://doi.org/10.14221/ajte.2018v43n6.3
  36. Unesco. (2016). Aportes para la enseñanza de las ciencias naturales. Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE). https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/673245/REICE_14_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  37. Vera, J., García, A., Peña, J., & Gallardo, B. (1999). Criterios de selección de contenidos del currículum. Teoría de la Educación, 11, 13-52.
  38. Zabala, M. (1997). Diseño y desarrollo curricular (7ª ed.). Narcea.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.