Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

What is the education crisis about?

Abstract

The education crisis can be read as the dissatisfaction, at different historical moments, about the ways in which it is carried out. For this reason, the crisis turns into criticism of school practices, teaching methods, or the lack of relationship between educational achievements and economic problems. Understood in this way, crises are multiple and permanent. However, this paper proposes a different understanding. What is in crisis is education as a historical event. To do this, we turn to a review of the conceptual limits of the «crisis», as well as the characterization of education as a modern concept, by reading some works belonging to the canon of pedagogy. In the end, it is argued that the crisis implies the transition towards a form of education that has a different anthropological meaning, related to a decline in educational purposes coupled with the notion of the future, which was replaced, in the 20th century, by a idea of ​​permanent present.

Keywords

Crisis, education, time, criticism

PDF (Español) EPUB (Español) HTML (Español) XML (Español)

References

  1. Banco Mundial (2022). “Educación”. Disponible en: https://www.bancomundial.org/es/topic/education/overview
  2. Cirlot, J. (1992). Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor.
  3. Corominas, J. (1987). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. Madrid: Gredos.
  4. Coombs, P. (1968). La crisis mundial de la educación. Barcelona: Ediciones Península.
  5. Dewey, J. (1951 [1940]). La educación de hoy. Buenos Aires: Losada S.A.
  6. Ferrater, J. (1964). Diccionario de filosofía. Tomo I. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
  7. Gobierno de Colombia; Ministerio de Educación Nacional. (2017). Plan decenal de educación 2016 – 2026. Bogotá: MEN.
  8. Herbart, F. (s/f [1835]). Pedagogía general derivada del fin de la educación. Madrid: Ediciones La Lectura.
  9. Heredia, M. (2014). La educación en Colombia. Saberes técnicos y políticos 1978 – 1994. Bogotá: Editorial Javeriana.
  10. Hubert, R. (1952). Tratado general de Pedagogía. Buenos Aires: El Ateneo.
  11. Kafka, F. (2013 [1917]). Obras completas. Libro electrónico recuperado de: https://asgoped.files.wordpress.com/2013/07/franz-kafka-obras-completas-_pdf.pdf
  12. Kant, I. (1985 [1784]). Filosofía de la historia. México: FCE.
  13. Koselleck, R. (1993). Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos. Barcelona: Paidós.
  14. Koselleck, R. (2012). Historias de conceptos. Estudios sobre semántica y pragmática del lenguaje político y social. Madrid: Editorial Trotta.
  15. Martínez, A. (2004) De la escuela expansiva a la escuela competitiva. Dos modos de modernización en América Latina. Bogotá: Anthropos.
  16. Montessori, M. (1988 [1949]). La formación del hombre. México: Diana.
  17. Newton, I. (1987 [1687]). Principios matemáticos de la filosofía natural. Madrid: Alianza.
  18. Nietzsche, F. (2000). Sobre el porvenir de nuestras instituciones educativas. Barcelona: Tusquets.
  19. Nietzsche, F. (2017 [1883]). Así habló Zaratustra. Islas Baleares: Edu Robsy.
  20. Noguera, C. (2017). “La formación como ‘antropotécnica’. Aproximación al concepto de Peter Sloterdijk”. En: Pedagogía y Saberes, (47), 23-30.
  21. Noguera, C.; Rubio, D.; Parra, G. (2022). El ocaso de la educación. Bogotá: En prensa.
  22. Sáenz, 2004. “Introducción”. En: Dewey, J. (2004 [1938]). Experiencia y educación. Madrid: Biblioteca Nueva.
  23. Sáenz, J.; Saldarriaga, O.; Ospina, A. (1997). Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia 1903 – 1946. Bogotá: Foro por Colombia.
  24. Zubiría de, Julián (2022). “La escuela ha sido un espacio muy aburrido”. Entrevista. En: Pulzo. Disponible en: https://www.pulzo.com/nacion/la-escuela-ha-sido-espacio-muy-aburrido-julian-de-zubiria-PP1385518A
  25. Zweig, S. (2011). El mundo de ayer. Memorias de un europeo. Barcelona: Acantilado.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.