Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Relationship Between Critical Thinking and Study Readiness Strategies in University Students

Abstract

Critical thinking constitutes a frame of reference for human action, promoting knowledge, transformation and application of cognitive abilities in society. For their part, study readiness strategies integrate self-regulation of learning, allowing for increased skills and academic performance. The objective of this study was to analyse the relationship between critical thinking and study readiness strategies in 159 Psychology students from the University of Atacama, Chile. The methodology used was quantitative, correlational. The results indicate that the total score for critical thinking was at a medium level, while the study disposition strategies scale showed a frequency of sometimes in the use of the strategies. There was a significant positive correlation between these two variables, proving the study hypothesis at a higher level of critical thinking, greater use of study readiness strategies. Concluding that it is essential that there is intentionality for the development of strategies, programs and a critical environment that allows the development of critical thinking in universities.

Keywords

critical thinking, university education, university student, learning, strategies

HTML (Español) EPUB (Español) PDF (Español)

Author Biography

Rodrigo Antonio Landabur Ayala

Nombre y apellido: Rodrigo Antonio Landabur Ayala

Resumen bibliográfico: Doctor en Psicología Universidad de Chile. Magíster en la Universidad Autónoma de Madrid. Docente universitario, investigador en psicología social y jurídica, Universidad de Atacama, Facultad de Humanidades y Educación, Departamento de Psicología.  Académico de Psicología Jurídica en diferentes universidades. 

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Atacama, Copayapu 485, Copiapó, Chile. Código postal: 1531772.

Teléfono: (+56) 52 2255463

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0002091037

Sonia Betancourth Zambrano

Nombre y apellido: Sonia Betancourth Zambrano

Filiación institucional Doctora en Psicología Escolar y Desarrollo Universidad Complutense de Madrid, Magister en Educación con énfasis en Docencia Universitaria de la Universidad Pedagogica Nacional. Psicóloga Universidad del Valle. Docente Universidad de Nariño (Colombia), Directora Grupo de Investigación Convivencia y Entornos Psicológicos CONEPSI, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Departamento de Psicología. Investigador Senior (IS) en Colciencias

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Nariño Ciudad Universitaria Torobajo - Calle 18 Carrera. 50. Código Postal: 52001.

Teléfono: (+57) 3013562676

e-mail: sbetan@gmail.com /soniabetancourthz@udenar.edu.co

Código ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1651-085X

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000935174

Yuranny Alejandra Tabares Díaz

Nombre y apellido: Yuranny Alejandra Tabares Díaz

Resumen bibliográfico: Maestrante en Promoción y Prevención en Salud Mental Universidad de Nariño. Psicóloga Universidad de Nariño. Docente Universidad de Nariño (Colombia), Coordinadora Semillero de Investigación del Programa de Psicología de la Universidad de Nariño, Investigadora Grupo de Investigación Convivencia y Entornos Psicológicos CONEPSI, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Departamento de Psicología.

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Nariño Ciudad Universitaria Torobajo - Calle 18 Carrera. 50. Código Postal: 52001.

Teléfono: (+57) 3178718835

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000070412

Erika Patricia Diaz Muñoz

Nombre y apellido: Erika Patricia Diaz Muñoz

Resumen bibliográfico: Magister en Procesos Psicológicos en Educación Universidad de Nariño. Psicóloga Universidad de Nariño. Docente Universidad de Nariño (Colombia), Coordinadora Maestría en Procesos Psicologicos en Educación, Investigadora Grupo de Investigación Convivencia y Entornos Psicológicos CONEPSI, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Departamento de Psicología.

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Nariño Ciudad Universitaria Torobajo - Calle 18 Carrera. 50. Código Postal: 52001.

Teléfono: (+57) 3177076212

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001683287

 

Narly Mayely Cuaspud Males

Nombre y apellido: Narly Mayely Cuaspud Males

Resumen bibliográfico: Egresada de Psicología Universidad de Nariño (Colombia), Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Departamento de Psicología.

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Nariño Ciudad Universitaria Torobajo - Calle 18 Carrera. 50. Código Postal: 52001.

Teléfono: (+57) 3185467360

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0002090392

Angie Stefanny Chaves Romero

Nombre y apellido: Angie Stefanny Chaves Romero

Resumen bibliográfico Egresada de Psicología Universidad de Nariño (Colombia), Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Departamento de Psicología.

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Nariño Ciudad Universitaria Torobajo - Calle 18 Carrera. 50. Código Postal: 52001.

Teléfono: (+57) 3164223399

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0002090390


References

  1. Betancourth, S. (2009). Evaluación del pensamiento crítico desde la perspectiva de la controversia [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=144281
  2. Betancourth, S. (2010). Desarrollo del pensamiento crítico a través de la controversia [conferencia]. Congreso Iberoamericano de Educación. Metas 2021, Buenos Aires, Argentina. https://www.researchgate.net/publication/328150421_Desarrollo_del_pensamiento_critico_a_traves_de_la_controversia
  3. Betancourth, S., Martínez, V., Tabares, Y. y Castillo, A. (2021). Efectos de un programa de intervención sobre el desarrollo del pensamiento crítico en universitarios chilenos. Pensamiento Americano, 14(27), 125-136. https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.375 DOI: https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.375
  4. Betancourth, S., Martínez, V. y Tabares, Y. (2020). Evaluación de Pensamiento Crítico en Estudiantes de Trabajo Social de la Región de Atacama-Chile. Entramado, 16(1), 152-164. https://dx.doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6139 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6139
  5. Betancourth, S., Muñoz, K. y Rosas, T. (2017). Evaluación del pensamiento crítico en estudiantes de educación superior de la región de Atacama-Chile. Prospectiva Revista de Trabajo Social e intervención social, (23), 199-223. https://doi.org/10.25100/prts.v0i23.4594 DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i23.4594
  6. Betancourth, S., Zambrano, C. y Ceballos A. (2021). Escala de pensamiento crítico adaptada en estudiantes universitarios de Colombia, México y Chile. Revista de educación, (25), 157 - 174. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5836
  7. Broadbent, J., y Poon, W. (2015). Self-Regulated Learning Strategies & Academic Achievement in Online Higher Education Learning Environments: A Systematic Review. The Internet and Higher Education, 27, 1-13. http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.04.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.04.007
  8. Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur, 12(1), 141-153. https://dx.doi.org/10.21142/des-1201-2020-0009 DOI: https://doi.org/10.21142/DES-1201-2020-0009
  9. Collazos, M., Hernández, B., Molina, Z. y Ruiz, A. (2020). El pensamiento crítico y las estrategias metodológicas para estudiantes de Educación Básica y Superior: una revisión sistemática. Journal of Business and entrepreneurial studies, (0), 199-223. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7888015 DOI: https://doi.org/10.37956/jbes.v0i0.141
  10. Díaz, M., y Tobar, J. (2016). Causas de las diferencias en desempeño escolar entre colegios públicos y privados: Colombia en las pruebas Saber11 [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá]. Repositorio Institucional Javeriano. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/21046/DiazRoseroYennyMarcela2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  11. Durán-Aponte, E. y Pujol, L. (2013). Manejo del tiempo académico en jóvenes que inician estudios en la Universidad Simón Bolívar. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 11(1), 93-108. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v11n1/v11n1a06.pdf
  12. Elvira-Valdéz, M. y Pujol, L. (2014). Variables cognitivas e ingreso universitario: predictores del rendimiento académico. Universitas Psychologica, 13(4), 1557-1567. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-4.vciu DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-4.vciu
  13. Facione, P. (2007). Pensamiento crítico: ¿qué es y por qué es importante?. The California Academic Press Insight Assessment. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf
  14. Gómez, A. y Villalobos, F. (2014). Competencias para la formulación de un proyecto de Investigación. Guía metodológica del proyecto INVESTIC para docentes investigadores. Editorial Universidad de Nariño. https://psicologiaysalud.udenar.edu.co/wp-content/uploads/2016/02/Competencias-para-la-formulacion-de-un-proyecto-de-investigacion.pdf
  15. Higuera, A. y Rivera, E. (2021). Academic performance in virtual learning environments during COVID-19 pandemic in Higher Education. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2862 DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2862
  16. Loaiza, Y. y Osorio, L. (2018). El desarrollo de pensamiento crítico en ciencias naturales con estudiantes de básica secundaria en una institución educativa de Pereira – Risaralda. Diálogos sobre educación, 9(16), 1-24. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-21712018000100009&l-ng=es&nrm=iso
  17. Ministerio de Educación del Gobierno de Chile. (2021). Mesa de Financiamiento del Sistema Escolar. https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2021/10/Informe-Mesa-Financiamiento-del-Sistema-Escolar-1.pdf
  18. Núñez, S., Ávila, J. y Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, VIII (23), 84-103. https://www.redalyc.org/jatsRepo/2991/299152904005/html/index.html DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.3012
  19. Ossa, C., Palma, M., Lagos, M. y Díaz, C. (2018). Evaluación del pensamiento crítico y científico en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Revista Electrónica Educare, 22(2), 204-221. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.12 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.22-2.12
  20. Palacios, W., Álvarez, M., Moreira, J. y Morán, C. (2017). Una mirada al pensamiento crítico en la Educación Superior. EDUMECENTRO, 9(4), 194-206. http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/993
  21. Panadero, E. (2017). A review of self-regulated learning: six models and four directions for research. Frontiers in Psychology, 8, 1-28. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422
  22. Paul, R. y Elder, L. (2003). La mini-guía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. Fundación para el Pensamiento Crítico. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf
  23. Pérez, V., Valenzuela, C., Díaz, M., González-Pienda, J. y Núñez, P. (2011). Disposición y enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. Universitas Psychologica, 10(2), 441-449. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64722451010 DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy10-2.deae
  24. Sáez, F., Bustos, C., Lobos, K., Mella-Norambuena, J. y Díaz, A. (2021). Escala de estrategias de disposición al estudio en universitarios: propiedades psicométricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23(8), 1-15. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e08.3253. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e08.3253
  25. Sáez, F., Bustos, C., Pérez, M., Mella, J., Lobos, K. y Díaz, A. (2018). Disposición al estudio, autoeficacia y atribuciones causales en estudiantes universitarios chilenos. Propósitos y Representaciones, 6(1), 199-245. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.179 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.179
  26. Saiz, C. y Rivas, S. (2008). Evaluación del pensamiento crítico: una propuesta para diferenciar formas de pensar. Ergo, Nueva Época, (23), 25-66. https://www.pensamiento-critico.com/archivos/evaluarpcergodf.pdf
  27. Vicuña, M., y Sanjinés, E. (2018). Habilidades de pensamiento y su relación con el aprendizaje autorregulado en estudiantes de educación de una universidad pública de Lima. Revista de Investigación en Psicología, 21(2), 225-236. https://doi.org/10.15381/rinvp.v21i2.15824 DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v21i2.15824
  28. Wolters, C. y Hussain, M. (2015). Investigating grit and its relations with college students’ self-regulated learning and academic achievement. Metacognition and Learning, 10(3), 293-311. https://doi.org/10.1007/s11409-014-9128-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s11409-014-9128-9

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.