Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Good Treatment in School: an Analysis from the Perspective of Mexican Middle School Teachers

Abstract

Good treatment is a social competence aimed at generating well-being through the expression of positive affection, kindness, and consideration. The objective of this article was to analyze the perception of the components that are part of good treatment in school from the perspective of middle school teachers. The focus group technique was used, with the participation of 25 middle school teachers from the Metropolitan Area of Guadalajara. The data was subjected to content analysis in the MAXQDA 18 program. Through the coding and categorization process, five categories were identified: received good treatment, good treatment among teachers, consideration, kindness, and self-generated good treatment. The findings indicate that a collaborative and reciprocal environment among teachers contributes to good treatment. Furthermore, the significance of teachers feeling supported by the school management staff and being acknowledged by students for their efforts is highlighted. It is concluded that the perception of good treatment in the workplace is shaped by interpersonal components derived from interaction with students, colleagues, and superiors.

Keywords

good treatment, perception, teacher, basic education

PDF (Español)

Author Biography

Mercedes Gabriela Orozco Solis

Doctora en Psicología, Maestra en Ciencias de la Salud en el Trabajo y Licenciada en Psicología por la Universidad de Guadalajara. Profesora investigadora del Departamento de Clínicas de Salud Mental perteneciente al Centro Universitario de Ciencias de la Salud en la Universidad de Guadalajara. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores en nivel 1. Profesora con Perfil deseable PRODEP. Las líneas de investigación sobre las que trabaja son 1) Clima escolar y desarrollo socioemocional en la infancia y adolescencia 2) Clima organizacional e indicadores positivos en el trabajo

Norma Alicia Ruvalcaba Romero

Es profesor Investigador Titular del Centro Universitario de Ciencias de la Salud en la Universidad de Guadalajara. Tiene estudios de Maestría en Psicología Básica y Doctorado en Inteligencia Emocional en la Universidad de Málaga.

Es Profesora con Perfil Deseable PRODEP y Miembro del Sistema Nacional de Investigadores en el área de Humanidades y ciencias de la conducta (Nivel II). Docente de la carrera de Psicología en el Centro Universitario de Ciencias de la Salud, de los posgrados de Psicología en el Centro Universitario del Sur y de la Maestría en Innovación Social y Gestión del Bienestar en el Centro Universitario de Ciencias Económico-Administrativas.

Héctor Rubén Bravo Andrade

Doctorado Interinstitucional en Psicología por la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Morelia, Michoacán; México. Tesis Factores de resiliencia familia que fungen como protectores ante el riesgo de suicidio en adolescentes

Maestría en Terapia Familiar por el Centro Universitario de Ciencias de la Salud de la Universidad de Guadalajara, México. Tesis Nivel de adaptabilidad y cohesión familiar en estudiantes con y sin consumo de tabaco actual en la preparatoria regional Tonalá norte.

Licenciatura en Psicología por el Centro Universitario de Ciencias de la Salud de la Universidad de Guadalajara, México.

Información profesional

Profesor e Investigador Titular A del Departamento de Clínicas de Salud Mental del Centro Universitario de Ciencias de la Salud de la Universidad de Guadalajara, Jalisco, México.

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores - Nivel 1

Jefe de Departamento de Clínicas de Salud mental

Cecilia Colunga Rodríguez

Licenciada en psisología, Maestría en Educación y Doctorado en Salud Pública

Profesora investigadora con perfil deseable PRODEP. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel II. Profesora del Departamento de Salud Pública, Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara


References

Downloads

Download data is not yet available.