Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

From Strangeness to Acceptance: : Configurations of Otherness through Aesthetic Interactions in School

Abstract

This research aimed to understand how otherness is shaped in preschool children at a school in Cali, Colombia, through aesthetic interactions manifested in the school environment. Using a phenomenological-hermeneutic approach, four key categories were identified: strangeness, contemplation, exchange, and acceptance, along with two emerging categories: chaos-related otherness and the acceptance of care. The methodology included six months of direct observation, anecdotal records, and photographs. The findings reveal that initial strangeness evolves into contemplation, then into exchange, and ultimately culminates in acceptance, where individuality is recognized and valued. This process is cyclical and reflects the complexity of children´s relationships. Chaos-related otherness is evident in the disruptive presence of a child, initially causing unease. In contrast, the acceptance of care emerges as an active response, where children provide support and care to peers—not as mechanical acts but as spontaneous expressions of responsibility toward perceived vulnerability. The study emphasizes the importance of educational spaces that highlight aesthetic experiences promoting the formation of otherness through everyday interactions.

Keywords

diversity, aesthetics, preschool education, otherness, school, childhood

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  1. Bárcena, F., Larrosa, J., & Mèlich, J. C. (2006). Pensar la educación desde la experiencia. Revista Portuguesa de Pedagogía, vol. 40, núm. 1, pp. 233-259. https://doi.org/10.14195/1647-8614_40-1_11
  2. Colmenares, J. (2004). Alteridad como factor de desarrollo para la comprensión del estudiante en la etapa infantil. Interamerican Journal of Psychology. https://pepsic.bvsalud.org
  3. Carrasquilla, J. (1996). La antropología de la afectividad: Teoría y práctica de la relación educativa. Fondo de Cultura Económica.
  4. Derrida, J. (1972). La diseminación (J. Ferrer, Trad.). Fondo de Cultura Económica.
  5. Dewey, J. (1980). El arte como experiencia. Perigee Books.
  6. Dussel, E. (1980). Filosofía de la liberación. Ediciones Era.
  7. González, F. (2003). Alteridad como factor de desarrollo para la comprensión del estudiante en la etapa infantil. Revista Interamericana de Psicología, 43(3), 595-596. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28443311
  8. González, M. (2007). Alteridad y educación: El otro en la construcción de la subjetividad. Editorial Síntesis.
  9. Jaramillo, D., Jaramillo, L. G., & Murcia, N. (2018). Acogida y proximidad: Algunos aportes de Emmanuel Levinas a la educación. Actualidades Investigativas en Educación, 18(1), 505-521. https://doi.org/10.15517/aie.v18i1.31771
  10. Levinas, E. (1998). Entre nous: On thinking-of-the-other. Columbia University Press.
  11. Lojo, R. (2004). Alteridad como factor de desarrollo para la comprensión del estudiante en la etapa infantil. Interamerican Journal of Psychology. https://pepsic.bvsalud.org
  12. Mèlich, J. C. (1996). Ética de la compasión. Herder Editorial.
  13. Mandoki, K. (2011). Estética cotidiana y juegos de la cultura: Métodos y teorías. Siglo xxi Editores.
  14. Mandoki, K. (2008). Estética cotidiana y juegos de la cultura: Prosaica II. Conaculta, Fonca, Siglo xxi Editores. https://doi.org/10.5377/realidad.v0i118.3366
  15. Mandoki, K. (2006). Estética cotidiana y juegos de la cultura: Prosaica I. Siglo xxi Editores. https://doi.org/10.5377/realidad.v0i118.3366
  16. Merleau-Ponty, M. (1945). Fenomenología de la percepción. Gallimard. J. Cabanes (trad.) Planeta-De Agostini, 1985
  17. Murcia, N., & Jaramillo, D. (2017). La escuela con mayúscula: Configurando una escuela para el reconocimiento. Centro Editorial Universidad Católica de Manizales.
  18. Navarro, R. (2008). Ética de la alteridad y educación en la diversidad. Akal.
  19. Ramírez, K. (2017). El registro anecdótico en la evaluación formativa oral del idioma inglés. Universidad Central del Ecuador. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.https://doi.org/10.1344/reire2020.13.122235
  20. Sánchez, M. J., Fernández, M., & Díaz, J. (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: Análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 107-121. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400
  21. Sánchez-Rincón, N. (2020). La acogida en educación como principio esencial para el encuentro con el otro. Revista de Investigaciones UCM, 20(35), 24-38. https://revistas.ucm.edu.co/index.php/REIN/article/view/1524
  22. Sánchez, N. (2020). Alteridad y vocación: Una apuesta para mejorar los procesos de enseñanza en la primera infancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(1), 163-186. https://www.redalyc.org/journal/270/27063539008/html/
  23. Skliar, C. (2009). Pedagogía de la alteridad. Paidós.
  24. Sousa, R. (2011). La ética de la alteridad: Levinas y la filosofía contemporánea. Bellaterra.
  25. Suescún, J. (2015). Contextos de sensibilidad en la vida cotidiana. Revista Colombiana de Pensamiento Estético e Historia del Arte, 2, 45-61. https://doi.org/10.15446/rcpeha.n17.99355
  26. Van Manen, M. (2013). Investigación educativa y experiencia vivida. Idea Books.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.