Transformation of the relations of power between evaluation and education
Abstract
Relationship between education and evaluation has been marked by relations of power. Society, State and educational institutions have validated those relations by deviating them from the true principles of educational evaluation. In this study it was possible to demonstrate and understand those relations exist, allowing to identify teacher trainees’ concepts on evaluation, and to change them by transforming the evaluation practices through the reflection on action. This study, conducted with teacher trainees in Bachelor of Humanities and Languages at a university in Bogota, follows action research as its methodology, and it is framed in the qualitative paradigm.Keywords
social transformation, relations of power, evaluation, test, reflection-action.
References
- ALONSO, M. (1994). 'La evaluación en la ense-anza de la Física como instrumento de aprendizaje' [tesis doctoral - Universidad de Valencia]. Resumen en Alonso (1996). Resúmenes de Premios Nacionales a la Investigación e Innovación Educativas. Espa-a: CIDE, MEC.
- ALONSO, M.; GIL, D. & MARTÍNEZ-TORREGROSA, J. (1991). Propuesta de evaluación en Física y análisis de la evaluación habitual. Resúmenes de Premios Nacionales de Investigación e Innovación Educativa, 1990. Espa-a: CIDE MEC.
- Álvarez, J. M. (2004). La evaluación educativa en una perspectiva crítica: dilemas prácticos. [Encuentro internacional sobre políticas, investigaciones, y experiencias en evaluación educativa: consecuencias para la educación]. Bogotá: Imprenta Universidad Pedagógica Nacional. [31-37].
- Bloom, B. H. (1975). Evaluación del aprendizaje. Buenos Aires: Troquel Editorial.
- Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1977). La reproducción. La eliminación y selección. Barcelona: Laia. [191-225].
- Camilloni, A. R. (1998). La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Buenos Aires: Editorial Paidós.
- Colombo, L.; Pesa, D. M. & Salinas, S. J. (1986). 'La realimentación en la evaluación en un curso de Laboratorio de Física'. Ense-anza de las Ciencias [4 (2) 122‑128].
- Corbin, J. M. & Strauss, A. L. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada [2ª ed.] Bogotá: Cotus Editorial.
- Díaz-Barriga, M. A. (2007). La evaluación en sus múltiples dimensiones. Bogotá: Universidad Minuto de Dios.
- Díaz-Barriga, M. A. (2001). El Examen. Textos para su historia y debate. México: Plaza y Valdés - Universidad Nacional y Autónoma de México.
- Díaz-Barriga, M. A. (1998). 'Problemas y retos del campo de la evaluación educativa'. Revista Perfiles Educativos [37, 35-41]. México.
- Ebel, L. R. (1977). Fundamentos de la medición educacional. Buenos Aires: Editorial Guadalupe.
- Fasce, J. M. (2008). 'La evaluación: cuestión de sentimientos, poder y ética'. Revista Internacional Magisterio [35, octubre-noviembre, 18-21].
- Flórez, O. R. (1999). Evaluación pedagógica y cognición. Bogotá: Editorial McGraw-HiIl.
- Foucault, M. (1970). La arqueología del saber [4ª ed.] México, D.C.: Siglo XXI Editores.
- Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar [9ª ed.] México, D. C.: Siglo XXI Editores.
- FOUCAULT, M. (1988). 'El sujeto y el poder'. Revista Mexicana de Sociología [50 (3) 3-20]. Editorial Universidad Nacional Autónoma de México.
- https://doi.org/10.2307/3540551
- HODSON, D. (1986). 'The role of assessment in the "Curriculum Cycle": a survey of science department practice'. Research in Science and Technological Education [4 (1) 7‑17].
- https://doi.org/10.1080/0263514860040102
Downloads
Download data is not yet available.