Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Innovative experience of the ontological structuring of knowledge with teachers and students

Abstract

The objective of this article is to evaluate the effect of the incorporation of the Marcos System for Significant Learning (SIMAS) software in teaching practices in two educational institutions, Escuela Normal Superior de Ubaté, ENSU and Fundación de Educación Superior Nueva América, FESNA. The methodological approach was of a mixed nature, attending interviews, observations, logs and field notes from the qualitative perspective and perception surveys applied to teachers and students in the quantitative paradigm. The main results found that the incorporation of software in classes contributed positively in the processes of communication between teachers and students because their use was a change in the approach to teaching strategies related to the use of ICT favoring individual and collaborative work. Likewise, an increase was seen in the grounds of both actors to the process of learning, finding new ways to interact with each other and with the contents, also favoring the integration of different areas.

Keywords

innovation, ontological representations, practice teaching, learning

PDF (Español)

Author Biography

Olga Lucía Londoño Palacio

Investigadora ICONK

Grupo de investigación Tecnice

Liccy Catalina Calderón Villafáñez

Investigadora Investigadora ICONK

Grupo de investigación Gestión Vital

Paola Lucumí Useda

Docente Investigadora

Escuela Normal Superior Ubaté

Martha Alexandra González Castañeda

Docente Investigadora Grupo de investigación ECOS


References

  • Coll, C., Ornubia, O., & Mouri, T. (2007). Tecnología y prácticas pedagógicas: las TIC como instrumentos de mediación de la actividad conjunta de profesores y estudiantes. Anuario de Psicología, Facultad de Psicología, Universidad de Barcelona, 38 (3) 377-400.
  • Díaz, B.F., & Hernández, R.G. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw Hill.
  • ELEJABARRIETA, F. (2001). El papel de la psicología en la sociedad del conocimiento. España: Universidad Autónoma de Barcelona.
  • ESCUDERO, J.M. (2004). Reforma, Innovación y Mejora. En: Salvador, F. (Coord.) Diccionario Enciclopédico de Didáctica, Vol. II, Málaga: Aljibe. 521-543.
  • Fandos, M., Jiménez, J., & González, A.P. (2002). Estrategias didácticas en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Acción Pedagógica, 11 (1) 28-39.
  • Fierro, C., Fortoul, B., & Rosas, L. (1999). Transformando la Práctica Docente. Una Propuesta Basada en la Investigación Acción. México: Paidós.
  • Hannafin, R.D., & Savenye, W.C. (1993). La tecnología en el aula: el nuevo papel del profesor y la resistencia a ella. Tecnología Educativa, 33 (6) 26-31.
  • HORRUITINER, P. (2006). El reto de la transformación curricular. Revista Iberoamericana de Educación. UNESCO. 40 (3) 1-13. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4032513
  • Londoño, O.L., & Calderón, L.C. (2015). Las representaciones ontológicas de conocimiento, una innovación educativa. En: O.L Londo-o (Ed.), Representación ontológica hipermedial en línea para el aprendizaje significativo. Bogotá: Unión Temporal Representación Ontológica Hipermedial, pp. 23-40.
  • Lugo, M.T., & Kelly, V. (2010). Tecnología en educación. ¿Políticas para la innovación? UNESCO. Buenos Aires.
  • LUQUE, E. (2003). Uso de recursos de las TIC en el aprendizaje de la matemática [en línea]. Disponible en http://svc.summit-americas.org/sites/default/files/tics_matematica.doc. [Consultado: 20 de octubre de 2015].
  • McLEOD, S.A (2008). Escala Likert. Disponible en: www.simplypsychology.org/likert-scale.html.
  • MALDONADO, L.F. (2015). Innovación educativa: Una mirada desde la gestión de conocimiento para el desarrollo regional. Hernández, J.C. (Ed.) Memorias del primer Seminario Internacional de Innovación Educativa SINE "Una mirada desde la gestión de conocimiento para el desarrollo regional". Villavicencio: Universidad de los Llanos, CIER Oriente, 1, 14-25.
  • Maldonado, L.F.; Londoño, O.L.; Gómez, J.P. & Restrepo, I.E. (2015). Software para la representación ontológica en línea. Tipos de ontologías en SIMAS (tutorial) En: O.L Londo-o (Ed.), Representación ontológica hipermedial en línea para el aprendizaje significativo. Bogotá: Unión Temporal Representación Ontológica Hipermedial, pp. 47-66.
  • MARGALEF, L., & ARENAS, A. (2006). ¿Qué entendemos por innovación educativa? A propósito del desarrollo curricular. Perspectiva Educacional [en línea] Disponible en http://www.redalyc.org/pdf/3333/333328828002.pdf. [Consultado: 10 de noviembre de 2015].
  • Neches, R.; Fikes, R.E.; Finin, T.; Gruber, T.R.; Senator, T. & Swartout, W.R. (1991). Enabling technology for knowledge sharing. AI Magazine, 12 (3): 36-56.
  • Nisbet, J. & Shucksmith, J. (1987). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Santillana.
  • Pozo, J.I. (1990). Estrategias de aprendizaje. Coll, Palacios y Marchesi, Desarrollo psicológico y educación, II. Madrid: Alianza.
  • PRENSKY, M. (2007). How to teach with technology: keeping both teachers and students comfortable in an era of exponential change. British Educational Communications and Technology Agency, Emerging Technologies for Learning 2, 40-46. Disponible en: http://partners.becta.org.uk/page_documents/research/emerging. [Consultado: 16 de octubre de 2015].
  • Regil, L. (2001). La caverna digital. Hipermedia: orígenes y características. México: Universidad Pedagógica Nacional.
  • Sandholtz, J.H., Ringstaff, C., & Dwyer, D.C. (1990). Enseñanza con Tecnología. USA: Colegio de Profesores de New York.
  • Segura, M. (2007). Las TIC en la Educación. XXII Semana Monográfica de la Educación las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación: retos y posibilidades, Madrid.
  • Senge, P. (1993). La quinta disciplina. Barcelona: Granica.
  • Sowa, J.F. (2000). Knowledge Representation: Logical, Philosophical, and Computational Foundations. California: Brooks Cole Publishing Co., Pacific Grove, CA.
  • STILES, M.J. (2000). Effective Learning and the Virtual Learning Environment. EUNIS 2000. Towards Virtual Universities. Disponible en: http://www.staffs.ac.uk/COSE/cose10/posnan.html. [Consultado: 28 de septiembre de 2015]
  • Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.
  • VERDUGO, W. (2004). Actitud docente hacia el uso de la computación [en línea]. Disponible en: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v09/ponencias/at16/PRE1178931551.pdf. [Consultado: 18 de noviembre de 2015].
  • West, C., Farmer, J., & Wolff, P. (1991). Instructional design: Implications from cognitive science. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Wiske, M. (1999). La ense-anza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Argentina: Paidós.
  • Zuluaga, O.L. (1999). Pedagogía e historia. La historicidad de la pedagogía. La ense-anza, un objeto de saber. Bogotá: Siglo del Hombre.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.