Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

All-Round Training In Higher Education: Content Analysis of Political Speeches

Abstract

The present article of research shows part of the results of a work which inquired into the all-round training in higher education. Its purpose is to present the analytical approach to supranational and national documents that guide the professional training. This analysis was carried out in the basis of 20th and 21th-century theoreticians who conceptualized the allround training and the higher education mission. The all-round training is understood as an educational model focused on the development of human dimensions which should be addressed by higher education. The method used was the content analysis, a tool that allows identifying tendencies within the paragraphs and the words of the documents. A political speech oriented towards personal growth of people as social and individual beings that correspond to the all-round training definitions was found. Despite the interest awakened by humane education, institutions aim their interests to economic development whilst forgetting their role as social educator in order to achieve a just and peaceful society.

Keywords

humane development, higher education institution, content analysis, education policy

PDF (Español)

Author Biography

Adriana Judith Nova Herrera

Magistra en Educación, Pontificia Universidad Javeriana, Colombia Coordinadora de investigación, Fundación Universitaria Juan de Castellanos, Tunja Colombia Proyecto de Investigación: Límites y alcances de la formación integral en la UPTC, sede Tunja. 2008-2010 Grupo de Investigación RELIGIO

 


References

  1. Ascaino, A. (2001). Análisis de contenido del discurso político. Caracas: Equinoccio.
  2. Bardin, L. (2002). El análisis de contenido (3a ed.). Madrid: Akal Ediciones.
  3. Campo, R., & Restrepo, M. (1999). Formación Integral: Modalidad de educación posibilitadora. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  4. Colombia. Congreso de la República. (1992). Ley 30: por el cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-211884_Ley_30.pdf.
  5. Colombia. Congreso de la República. (1994). Ley 115 general de educación. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
  6. Consejo Nacional de Acreditación. (2013). Lineamientos para la acreditación de programas de pregrados. Recuperado de http://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_pregrado_2013.pdf
  7. Corral, C. (1994). El razonamiento médico: Los fundamentos lógicos del método clínico. Madrid: Díaz de Santos.
  8. Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. París: Santillana Ediciones, Unesco.
  9. Delval, J. (1990). Los fines de la educación. España: Siglo XXI editores.
  10. Fernández, F. (2002). El análisis de contenido como ayuda metodológica para la investigación. Revista de Ciencias Sociales, 2(96), 35-53. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15309604
  11. Ferraris, M. (2004). La hermenéutica. Madrid: Ediciones Cristiandad.
  12. Gutiérrez, H. (2004). Fines de la educación superior en la legislación de algunos países miembros del ALCA. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/derecho/dere6/DEFINITIVA/TESIS08.pdf
  13. Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica (1a ed.). Barcelona: Ediciones Paidós.
  14. López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI: Revista De Educación, 4, 167-179. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1912/b15150434.pdf?sequence=1
  15. Martínez, M. (2009). Dimensiones Básicas de un Desarrollo Humano Integral. Revista de la Universidad Bolivariana, 8(23), 119-138. https://doi.org/10.4067/S0718-65682009000200006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682009000200006
  16. Maya, A. (2003). Conceptos básicos para una pedagogía de la ternura. Bogotá: ECOE.
  17. Ministerio de Educación Nacional (2010). Decreto 1295. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-229430_archivo_pdf_decreto1295.pdf
  18. Misas, G. (2004). Colombia aprende. La educación superior en Colombia: Análisis y estrategias para su desarrollo. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/investigadores/1609/articles-73081_a
  19. Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Unesco.
  20. Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Buenos Aires: Katz Editores. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvndv60c
  21. Orozco, L. (1999). La formación integral: Mito o realidad. Bogotá: Uniandes.
  22. Pérez, A (2011). ¿Para qué educamos hoy? Filosofía de la educación para un mundo nuevo. Argentina: Editorial Biblos.
  23. Piñuel, J. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido, en Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42. Recuperado de https://www.ucm.es/data/cont/docs/268-2013-07-29-Pinuel_Raigada_AnalisisContenido_2002_EstudiosSociolinguisticaUVigo.pdf
  24. Porta, L., & Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: El Análisis de Contenido en la investigación educativa. Red Nacional Argentina de Documentación e Información Educativa. Recuperado de http://anthropostudio.com/wp-content/uploads/2015/04/PORTA-Luis-y-SILVA-Miriam-2003.-La-investigaci%C3%B3n-cualitativa.-El-An%C3%A1lisis-de-Contenido-en-la-investigaci%C3%B3n-educativa..pdf
  25. Remolina, G., Baena, G., & Gaitán, C. (2001). Tres palabras sobre formación. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  26. Rincón, L. (1999). La Formación Integral y sus Dimensiones: Documento de trabajo. Bogotá: ACODESI. Recuperado de http://www.ipatria.edu.mx/descargas/LA_FORMACION_INTEGRAL_Y_SUS_DIMENSIONES_TEXTO_DIDACTICO.pdf
  27. Roig, J. (2006). La educación ante un nuevo orden mundial. Madrid- Buenos Aires-México: Díaz de Santos.
  28. Ruiz, A. (2002). Educación Superior y Globalización. México: Plaza y Valdéz Editores.
  29. Unesco. (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior: La educación superior en el siglo XXI, visión y acción. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf
  30. Unesco. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Recuperado de http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.