Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Evaluation of the Program of Acceleration of Learning: a strategic appraisal towards inclusive education in the post-conflict process

Abstract

In Colombia, the Ministry of National Education has adopted the Program of Acceleration of Learning [PAL], as a flexible model for people in special conditions. The study assessed the PAL in an educational institution from the city of Neiva, to determine whether the objectives for which it was implemented are being achieved, and whether the program can be a reference for the population that emerges from the post-conflict process. The approach of the study was qualitative, with a descriptive-evaluative scope, and cross-sectional, taking data between the years 2011-2016. Since the study evaluates the impact of the aforementioned program, the design of non-experimental cross-sectional research was adopted. To that end, documentary review and interviews were carried out. It was found that the PAL has guaranteed re-entry into the education system at the level of basic education, but it does not guarantee continuity in secondary education, due to different reasons that cause school dropout. The PAL can be classified as feasible for population that arises from the post-conflict process.

Keywords

acceleration of learning, vulnerability, post-conflict, inclusion, evaluation

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

  1. Bernal, T., Daza, C. y Jaramillo, P. (2015). Satisfacción con la vida y resiliencia en jóvenes en extraedad escolar. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología 8(2), 43–53. Recuperado de ibero-revistas.metabiblioteca.org/index.php/ripsicologia/article/download/749/823
  2. Blanco, G. R. (1999). Hacia una escuela para todos y con todos. Santiago de Chile: Unesco
  3. Blanco G. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y de la escuela hoy. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4, (3) . 1 - 15.
  4. Booth, T. y Ainscow, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Recuperado de http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/126/cd/unidad_3/material_M1/sabermas1.pdf
  5. Confederación Española de Organizaciones en Favor de las Personas con Discapacidad Intelectual - FEAPS. (2009). Fundación para las Relaciones Internacionales y el Diálogo Exterior (FRIDE). (2006). El posconflicto bajo el prima de las víctimas. Recuperado de http://fride.org/descarga/BGR_Posconflic_ESP_dic06.pdf
  6. Cohdes. (2000). Esta Guerra no es nuestra… y la estamos perdiendo (32) . Recuperado de https://www.unicef.org/colombia/pdf/codhes02.pdf
  7. Congreso de Colombia. (18 de julio de 1997). Ley 387 de 1997. DO: 43091. Recuperado de http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1659244
  8. Echeverry, A. L. (2015). El programa de Aceleración del Aprendizaje como apuesta de inclusión y mejoramiento de los procesos formativos (Tesis de maestría, Universidad Católica de Manizales). Recuperado de http://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/1274/LUZ%20MARIA%20ECHEVERRY%20ALZATE.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  9. Justicia. (16 de Mayo de 2016). Fiscalía dice que Farc reclutaron a 11.556 menores. El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16595038
  10. Ospina, L. y Perez, V. (2015). Representaciones narrativas de la escuela por los niños, niñas y jóvenes del Programa Aceleración del Aprendizaje de la I.E. Fe y Alegría Luis Amigo. (Tesis de licenciatura, Universidad de Antioquia). Recuperado de http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/1864/1/CA0676.pdf
  11. Paiz, I. (2016). Sobreedad escolar y educación acelerada. Guatemala: Dirección General de. Evaluación e Investigación Educativa. Guatemala: Ministerio de Educación. Recuperado de http://www.mineduc.gob.gt/digeduca
  12. Perez J., R. (2000). La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 261 - 287.
  13. Perez, R. (Ed.). (2009). La educación que queremos. Situación actual de la Inclusión Educativa en España. Recuperado de http://www.plenainclusion.org/sites/default/files/educacion.pdf
  14. Ramos, I. (2016). Evaluación de los aprendizajes en la metodología flexible aceleración del aprendizaje para el desarrollo de competencias en la educación básica primaria en la Institucion Educativa Santo Domingo Savio. Revista de la Facultad de Educación, 23. 106-14. DOI: http://dx.doi.org/10.18636/refaedu.v23i1.623.g584
  15. Rodríguez, R., Panqueva, C., Sánchez, J. y Vesga, E. (2010). Manual operativo. Modelo educativo aceleración del aprendizaje. 2a ed. Bogota: Ministerio de Educación Nacional.
  16. Romero, P. L. (2012). Aproximación a la experiencia: Programa de Aceleración de Aprendizaje del Colegio Nacederos de la ciudad de Cali. (Tesis de pregrado, Universidad del Valle). Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co:8080/bitstream/10893/4772/1/CB-0478431.pdf
  17. Ruiz, D. (2007). La extraedad escolar ¿una anormalidad social?. Venezuela: Universidad de los Andes.
  18. Sanchez, J. (2010). Guía Docente. Manual operativo. Modelo educativo aceleración del aprendizaje. 2a ed. Bogota: Ministerio de Educación Nacional.
  19. Terigi, F. (2009). Segmentación urbana y educación en América Latina. Aportes de seis estudios sobre políticas de inclusión educativa en seis grandes ciudades de la región. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4 (7). 29-47. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3190845.pdf
  20. Unesco. (1990). Declaración Mundial sobre Educación Para Todos y Marco de Acción para Satisfacer las necesidades Básicas de Aprendizaje. Recuperado de http://www.unesco.org/education/pdf/JOMTIE_S.PDF.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.