Women teachers training and life histories in Equatorial Guinea. A prospective study towards 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.5509

Keywords:

Journal History of Latin American Education; teachers; educators; ethnic groups; narrative inquiry; competences; teachers training; professional development

Abstract

This paper presents the results of the research conducted in Malabo, Equatorial Guinea on life histories of a group of women teachers. The main objective focused on teachers training and practices. Historical and social methods for educational research were used, and the technique applied was narrative inquiry. The content analysis was carried out with the Atlas ti software, along with triangulation guided by expert advice; close attention was given to events affecting teachers, its relevance and the process of sharing this issues in order to understand the numerous changes in teaching practices, the current training scenarios, and their perspectives on the future from a collective imaginary. The findings expose that the teachers, involved in this research, present various training actions from colonial times to the present day, which have had great impact on their professional and personal lives. Education projection is evidenced towards 2020 with the necessary openness of meeting and dialogue with emerging ideals and aspirations within contexts having various sociocultural issues, where the main needs lie in ethnic groups integration and cultural identities recovery. There is still a long way to go and it will be safeguarded by those women teachers who are called “mamá” by their charisma and teaching vocation.

 

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Elvira Soto Arango, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación UNED, España, postdoctorado Consejo Superior de Investigaciones Científicas-CSIC. Profesora UPTC. Investigadora y profesora del doctorado en Ciencias de la Educación RUDECOLOMBIA. Directora Grupos de Investigación HISULA e ILAC (Categoría A COLCIENCIAS). Investigadora senior-emérita Colciencias.

María Teresa Avoro Nguema, Universidad Nacional de Guinea Ecuatorial

Doctora en Educación. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Asesora de Educación Universidad Nacional de Guinea Ecuatorial (UNGE) integrante del grupo de investigación "Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana". HISULA. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Adiela Ruiz Cabezas, Universidad del Magdalena

Doctora en Educación por la UNED, Magister en Didáctica de la Enseñanza del Francés lengua Extranjera (FLE). Universidad del Rosario  Bogotá, Licenciada en Lenguas Modernas (Universidad del Magdalena). integrante del grupo de investigación "Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana". HISULA. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Antonio Medina Rivilla, Universidad Nacional de Educación a Distancia- UNED

Doctor en Pedagogía. Catedrático de Didáctica y Organización escolar, Profesional de Educación a Distancia en UNED- España. Doctor y Profesor Honoris Causa, Instituto Universitario Italiano de Rosario (IUNIR). Argentina. Director grupo de investigación Desarrollo profesional: formación e innovación educativa e intercultural y diseño de medios- 125-UNED. integrante del grupo de investigación "Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana". HISULA. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

References

Anderson, Stephen. “Decentralized Partnerships for school based teacher development in Mombasa, Kenya”. En Improving schools through teacher development, editadopor Stephen Anderson. Lisse: SwesandZettlinger, 137-183. DOI: https://doi.org/10.1201/9780203751213-6

Avoro Nguema Ebana, María Teresa. “Formación del profesorado en competencias interculturales”. Tesis de Doctorado en, Universidad Nacional de Educación a Distancia UNED, 2015, 562.

Avoro Nguema Ebana, María Teresa y Adiela Ruíz Cabezas. “Necesidades de formación del profesorado en la competencia intercultural en Malabo, Guinea Ecuatorial”. Indivisa: Boletín de Estudios e Investigación No.16 (2016):105-126.

Baldwin, S.C y Alice Buchanan, y M. Rudisill. “What teacher candidates learned about diversity, social justice, and themselves from service learning experiences”. Journal of Teacher Education Vol. 58, No.4 (2007): 315–317. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487107305259

Bolyle-Baise, Marylinne.Multicultural Service Learning: Educating Teachers in Diverse Communities. Nueva York y Londres: TeacherCollegePress, 2002.

Chase, Susan E. “Narrative Inquiry. Still a field in the making”. En The Sage Handbook of Qualitative Research, editadopor Norman Denzin e Yvonne S. Lincoln. California: Thousand Oaks, 2011, 421-434.

Domínguez, María Concepción. Investigación y formación del profesorado en una sociedad intercultural. Madrid: Universitas, 2006.

Domínguez, María Concepción, Raúl González, María Medina y Antonio Medina. “Formación inicial del profesorado de Educación Infantil: claves para el diseño innovador de planes de estudio”. ENSAYOS Revista de la Facultad de Educación de Albacete Vol. 30, No.2 (2008): 227-245.

Fernández Moreno, Nuria. “El sistema de parentesco y el culto a los ancestros en la etnia bubi de la Isla de Bioko, Guinea Ecuatorial”. Tesis de Doctorado en, Universidad Nacional de Educación a Distancia UNED, 2001, 532.

Gómez Barreto, Isabel “La Competencia Intercultural en la formación inicial de los maestros de Educación Infantil en la Universidad de Castilla la Mancha”. Tesis de Doctorado en, Universidad Nacional de Educación a Distancia UNED, 2011.

Hamilton, L. y C. Corbett-Whittier. Using case study in education research.Londres: SAGE, 2008.

Huber, Gunter. “Aprendizaje activo y metodologías educativas”. Revista de Educación, No. extraordinario (2008): 59-81.

Huber, Gunter. “Investigación en la comunicación didáctica”. En Las Fronteras de la Investigación Didáctica, editado por Antonio Medina, Agustín de la Herrán y María Concepción Domínguez, Madrid: Editorial UNED, eBook, 2014.

Medina Rivilla, Antonio. “La investigación como base del conocimiento didáctico y de la innovación de la enseñanza”. En Las Fronteras de la Investigación Didáctica,editado porAntonio Medina, Agustín de la Herrán y MaríaConcepción Domínguez. Madrid: Editorial UNED, e-Book, 2014, 23-72.

Medina, Antonio, María Concepción Domínguez y María Medina. “Tendiendo puentes hacia la interculturalidad: las nuevas escuelas y docentes”. En Tendiendo puentes hacia la interculturalidad, editado por Fernando Sadio. Granada: K&L, 19-50.

Medina, AntonioRivillay María Concepción Domínguez. Formación integral, base para el desarrollo de las comarcas. Madrid: Universitas, 2008.

Medina, Antonio Rivilla y María Concepción Domínguez. “Constructing. Teacher´s practical knowledge through analysis of Geography Teacher´s Discourse”.En Experimental Research on Teaching and Learning, editadoporOlechowski y Khan-Srik. Frankfurt:Peter Lang, 1995, 95-117.

Mogollón, Oscar y Marina Solano. Escuelas Activas – Apuestas para mejorar la calidad de la Educación.Washington, DC: Editorial FHI360, 2011.

Negrín Fajardo, Olegario. España en Africa subsahariana. Legislación educativa y aculturación coloniales en la Guinea Española (1857-1959). Madrid: UNED, Dykinson, 2013. NsueMibui, Rosendo-Ela.Historia de la colonización y de la descolonización de Guinea Ecuatorial por España. Malabo: Grafillés, 2007.

Ruíz Cabezas, Adiela y Antonio Medina Rivilla “Modelo didáctico intercultural en el contexto afrocolombiano: la etnoeducación y la cátedra de estudios afrocolombianos”. Indivisa: Boletín de Estudios e Investigación 14 (2014): 6-29.

Soto Arango, Diana Elvira.``Ciencias de la educación y pedagogía. Un debate inconcluso en las Facultades de Educación en Colombia". Revista Ambiente Educação (2013): http://www.cidadesp.edu.br/old/revista_educacao/index.html (23/03/2015)

Soto Arango, Diana Elvira. "El maestro guineano durante la colonia y la primera República". EnLa UNED de España en la República de Guinea Ecuatorial, editado por Pedro Ndongo. Madrid: UNED, 1987, l40 155.

Published

2016-11-09

How to Cite

Soto Arango, D. E., Avoro Nguema, M. T., Ruiz Cabezas, A., & Medina Rivilla, A. (2016). Women teachers training and life histories in Equatorial Guinea. A prospective study towards 2020. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(27), 67–94. https://doi.org/10.19053/01227238.5509

Metrics

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>