Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?

Abstract

This article presents the results of a research developed in the Masters in Chemistry Education at the Universidad Pedagogica Nacional de Colombia, in Bogota 2014. In this research the presence of STSE contents in five Colombian Chemistry textbooks for tenth grade was typified. Four analysis categories were defined considering whether in the teaching of Chemistry contents, “STSE grafts”, contents through STSE, pure STSE contents, or a cross-curricular approach of them were presented. This characterization shows a curriculum limited to the discipline, with some traces of STSE approach principles within the defined categories. These contents are resources that ignore aspects of S&amp,T image, such as the historicalepistemological and the social, ethical, and moral implications of Chemistry, the activities proposed may cause that teaching chemistry makes little sense for students, and do not encourage participation in decision-making.

Keywords

chemistry teaching, teaching resources, literacy, teacher training

PDF (Español) HTML (Español)

References

  • BAZZO, W.; LINSINGEN, I. & TEXEIRA, L. (2003). Introdução aos estudos CTS (Ciência, tecnologia e sociedade). Cuaderno de Iberoamérica: OEI. CAAMAÑO, A. (2011). ‘Enseñar química mediante la contextualización, la indagación y la modelización’. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales [(69) 21-34]
  • ECHEVERRÍA, J. (2003). La revolución tecnocientífica. España: Fondo de Cultura Económica.
  • FUNTOWICZ, S. & RAVETZ, J. (2000). La ciencia posnormal: la ciencia con la gente. Buenos Aires: Icaria, Antrazyt.
  • GARRITZ, A. (1994). ‘Aportaciones y opiniones sobre la enseñanza de la química en el nivel medio superior. Ciencia-Tecnología-Sociedad: A diez años de iniciada la corriente’. Recuperado el 25 de abril de 2014 de http://www.oei. es/salactsi/quimica.htm
  • GONZÁLEZ, M.; LÓPEZ, J. & LUJAN, J. (2000). Ciencia, tecnología y sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. España: Tecnos.
  • GORDILLO, M. M. (2006). Controversias tecnocientíficas: diez casos simulados sobre ciencia, tecnología, sociedad y valores. España: Octaedro OEI.
  • GORDILLO, M.; TEDESCO, J.; LÓPEZ, J.; ACEVEDO, J.; ECHEVARRÍA, J. & OSORIO, C. (2013). ‘Educación, ciencia, tecnología y sociedad’. Documento de trabajo N° 3. España: OEI. IBARRA, A. & LÓPEZ, J. (2001). Desafíos y tensiones actuales en ciencia, tecnología y sociedad. España: Biblioteca nueva OEI.
  • JCE (2003). ‘Are textbooks dispensable?’ Journal of Chemical Education [80 (4) 359]. ACS Publicatons.
  • MARINO, E. & GARCÍA-MÉNDEZ, P. (2001). ‘El neoludismo: una forma de participación en el contexto de la ciencia posnormal’. IBARRA, A. &
  • LÓPEZ, J. [ed.] Desafíos y tensiones actuales en ciencia, tecnología y sociedad (217- 233). España: Biblioteca nueva OEI.
  • MARTÍNEZ, L. (2012). Questões sociocientíficas na prática docente: ideologia, autonomia y formação de professores. Brasil: Editora Unesp.
  • MARTÍNEZ, L. & PARGA, D. (2013a). ‘La emergencia de las cuestiones sociocientíficas en el enfoque CTSA’. Góndola [8 (1) 23-35].
  • MARTÍNEZ, L. & PARGA, D. (2013b). Discurso ético y ambiental sobe cuestiones sociocientíficas: aportes para la formación del profesorado. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
  • MEDINA, M. & SANMARTÍN, J. (1990). Ciencia, tecnología y sociedad. País Vasco: Anthropos Editorial del Hombre.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL DE COLOMBIA MEN (2004). Estándares en ciencias naturales. Recuperado el 29 de julio de 2014 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf3.pdf
  • MORA, W. & PARGA, D. (2008). ‘El conocimiento didáctico del contenido en química: integración de las tramas de contenido histórico – epistemológicas con las tramas de con- texto-aprendizaje’. Tecné, Episteme y Didaxis [(24) 56-81].
  • MORA, W. & PARGA, D. (2010). ‘La imagen pública de la química y su relación con la generación de actitudes hacia la química y su aprendizaje’. Tecné, Episteme y Didaxis [(74) 67-93].
  • MORA, W. & PARGA, D. (2014). ‘Aportes al CDC desde el pensamiento complejo’. GARRITZ, A.; LORENZO, G. & DAZA, S. [comp.] Conocimiento didáctico del contenido: una perspectiva iberoamericana (100-143). Saarbrücken, Alemania: Editorial Académica Española.
  • PARGA, D. & MORA, W. (2014). El PCK, un espacio de diversidad teórica: conceptos y experiencias unificadoras en relación con la didáctica de los contenidos en química. Educación Química [25 (3) 332-342].
  • PARGA, D. & PINZÓN Y. (2014). Formación permanente de profesores en la interfaz Universidad Escuela: currículo, fundamento y roles. Una experiencia en construcción. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
  • QUINTERO, C. (2009). Diseño, experimentación y evaluación de materiales curriculares para la formación en ciencia, tecnología y sociedad. Valle del Cauca: Editorial Universidad Santiago de Cali.
  • RATCLIFFE, M. & GRACE M. (2003). Science education for citizenship: teaching socio-scientific issues. Maidenhead: Open University Press.
  • YAGER, R. E. (1992). The Status of Science-Technology-Society: Reform Efforts around the WorId, International Council of Associations for Science Education ICASE. Yearbook, Petersfield, UK.
  • ZEIDLER, D. [comp.] (2003). The role of moral reasoning on socioscientific issues and discourse in science education. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.