Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Training workshops: a proposal for reaching the approach to conceptual change

Abstract

Science education is constantly changing to adapt to the demands of the globalized world. Therefore, teachers must update their knowledge and teaching strategies to be at the forefront of what is needed today. This article aims to show the characteristics that some training workshops should have, which are the product of the interpretations, of the analysis of the teachers’ conceptions, and of the theoretical contributions on the inquiry competence in natural sciences, resulting from the research entitled Teachers’ conceptions on the inquiry competence. Given the qualitative nature of this study, an in-depth interview and a simple triangulation were used to collect and to analyze the data. The results evidenced a fragmentation between conceptions and theory, and thus served as a basis for establishing the criteria for the conceptual and procedural structure of the workshops, in which the staging of an approach to conceptual change as a first step to address the continuing education of teachers is proposed.

Keywords

natural sciences, competence, teaching, education, professional training

XML (Español) PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  1. Adúriz-Bravo, A. (2012). Competencias metacientíficas escolares dentro de la formación del profesorado de ciencias. En E. Badilla, L. García & A. Marbà (Coords.), El desarrollo de competencias en la clase de ciencias y matemáticas (pp. 43-67). Universidad de los Andes.
  2. Aguilar, S., & Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (47), 73-88. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
  3. Barrera, Y., & Cristancho, R. (2017). Desarrollo de la competencia de indagación en ciencias naturales. Educación y Ciencia, (20), 27-41. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2017.20.e8895 DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2017.20.e8895
  4. Bernardo, K., & Carneiro, P. (2022). Concepciones y referencias de la educación popular: la sistematización de experiencias de sus protagonistas en Paraíba. Praxis & Saber, 13(32), e12261. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n32.2022.12261 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n32.2022.12261
  5. Bostan, A. (2016). Conceptual Level of Understanding about Sound Concept: Sample of Fifth Grade Students. e-International Journal of Educational Research, 7(1), 87-97. https://doi.org/10.19160/e-ijer.49269 DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.49269
  6. Bustamante, H., Londoño, E., & López, S. (2017). Desarrollo de la competencia científica Indagar, a través de la implementación de una secuencia didáctica sobre la irritabilidad en los seres vivos [Tesis de Maestría, Universidad del Norte]. Repositorio Institucional Universidad del Norte. http://hdl.handle.net/10584/7672
  7. Cañizares, F. (2021). Seminario-taller para desarrollar competencias investigativas en docentes de pregrado de la Universidad Regional Autónoma de los Andes-Santo Domingo [Tesis de Doctorado]. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de Trujillo. https://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/17912
  8. Correa, J., Bedoya, M., & Agudelo, G. (2015). Formación de docentes participantes en el programa de educación inclusiva con calidad en Colombia. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(1), 43-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5155476
  9. Cristóbal, C., & García, H. (2013). La indagación científica para la enseñanza de las ciencias. Horizonte de la Ciencia, 3(5), 99-104. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5420523 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2013.5.81
  10. Cruz, B. (2020). Competencia de indagación y aprendizaje significativo del área de ciencia y tecnología en la IEI Nº 200 Carapongo-2019 [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/40989
  11. Dolores, C., García, J., & Gálvez, A. (2017). Estabilidad y cambio conceptual acerca de las razones de cambio en situación escolar. Educación Matemática, 29(2), 125-158. https://doi.org/10.24844/em2902.05 DOI: https://doi.org/10.24844/EM2902.05
  12. Escudero, T. (2019). Evaluación del profesorado como camino directo hacia la mejora de la calidad educativa. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 15-37. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.34252. DOI: https://doi.org/10.6018/rie.37.1.342521
  13. Ferreyra, C. (2019). Habilidades de indagación científica y las estrategias de aprendizaje en los estudiantes del tercero de secundaria de la IE 1262 José C. Mariátegui, Ate; Lima; 2019 [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/39277
  14. Gallego, R., & Pérez, R. (2002). El problema del cambio en las concepciones de estudiantes de formación avanzada. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 401-414. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21830. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3956
  15. Gómez, M., & Pozo, J. (2009). Aprender y enseñar ciencia: del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Morata.
  16. Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5ª ed.) McGraw-Hill.
  17. Hofer, B., & Pintrich, P. (Eds.) (2002). Personal epistemology. The psychology of beliefs about knowledge and knowing. Lawrence Erlbaum Associates. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410604316
  18. Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación: guía para una comprensión holística de la ciencia (4ª ed.). Quirón.
  19. Icfes. (2015). Lineamientos generales para la presentación del examen de Estado SABER 11°. GUÍAS Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación. Ministerio de Educación.
  20. Limón, M. (Ed.). (2017). En homenaje a las contribuciones de Paul R. Pintrich a la investigación sobre psicología y educación. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 2(1), 157-209. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293152878001 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.3.127
  21. Martín-Crespo, M., & Salamanca, A. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Nure Investigación, (27), 1-4. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330
  22. Martínez-Chico, M., López-Gay, R., & Jiménez, M. (2014). ¿Es posible diseñar un programa formativo para enseñar ciencias por indagación basada en modelos en la formación inicial de maestros? Fundamentos, exigencias y aplicación. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (28), 152-173. https://doi.org/10.7203/dces.28.3153 DOI: https://doi.org/10.7203/dces.28.3153
  23. Martínez-Chico, M., López-Gay, R., Jiménez-Liso, M., & Oller, M. (2017). Una propuesta integrada para la formación inicial de maestros: desde el aprendizaje de ciencias mediante indagación y modelización a la competencia para enseñar ciencias. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, (extra), 115-122. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/333998
  24. Ministerio de Educación Nacional. (2018). Lineamientos curriculares en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-339975.html?_noredirect=1
  25. Nieto, J., & Alfageme-González, M. (2017). Enfoques, metodologías y actividades de formación docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(3), 63-81. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/59789
  26. Noel, J. (2020). La técnica de indagación para mejorar la actitud científica de los estudiantes de 3° grado de educación primaria de la Institución Educativa Parroquial Padre Abad, Tingo María 2018 [Trabajo de Grado, Universidad de Huanuco]. Repositorio Institucional Universidad de Huanuco.http://repositorio.udh.edu.pe/123456789/2487
  27. Pacheco, L. (2013). La reflexión docente: eje para promover el cambio representacional de concepciones y prácticas en los docentes. Zona Próxima: Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, (19), 107-118. https://www.redalyc.org/pdf/853/85329192010.pdf DOI: https://doi.org/10.14482/zp.19.129.654
  28. Ponce, D., Viteri, D., Gavilanes, L., Rivera, G., & Andrade, M. (2020). Talleres metodológicos como estrategia para la formación docente profesional del claustro académico en la universidad. Revista Conrado, 16(75), 403-409. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1438
  29. Quinchia, N. (2015). Concepciones y prácticas de los maestros de Ciencias Naturales sobre las competencias científicas que orientan su proceso de enseñanza en el aula [Trabajo de Grado, Universidad del Valle]. Patrimonio Documental Universidad del Valle. http://hdl.handle.net/10893/9366
  30. Quintero, E. (2018). El forraje verde hidropónico (FVH) de maíz (Zea maíz), como estrategia didáctica mediadora en el desarrollo de la competencia indagación en los educandos de grado noveno [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/62992
  31. Radloff, J., & Capobianco, B. (2021). Investigating elementary teachers’ tensions and mitigating strategies related to integrating engineering design-based science instruction. Research in Science Education, 51(1), 213-232. https://doi.org/10.1007/s11165-019-9844-x DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-019-9844-x
  32. Raynaudo, G., & Peralta, O. (2017). Cambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky. Liberabit, 23(1), 110-122. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10 DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10
  33. Reyes-Cárdenas, F., & Padilla, K. (2012). La indagación y la enseñanza de las ciencias. Educación Química, 23(4), 415-421. https://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v23n4/v23n4a2.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(17)30129-5
  34. Rivero, A., Martín, R., Solís, E., Azcárate, P., & Porlán, R. (2017) Cambio del conocimiento sobre la enseñanza de las ciencias de futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 35(1), 29-52. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/319567 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2068
  35. Taşlıdere, E., & Yıldırım, B. (2022). Effect of Conceptual Change–Oriented Instruction on Students’ Conceptual Understanding and Attitudes Towards Simple DOI: https://doi.org/10.1007/s10763-022-10319-w

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.