Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Construction of the concept of ratio and constant ratio from the social epistemological viewpoint

Abstract

This article describes, based on detailed classroom interactions, how some social practices of knowledge construction go with the basis of the concept of ratio and constant ratio as a previous phase to its own formalization. This is the result of a research, whose objective was to characterize the process of the social and the contextual knowledge construction that a group of students carries out, related to the concept of derivative at a point, from the social practices (as explained by the social epistemology) and the classroom interactions. This research had its basis on the social epistemology, which criticizes the theoretical mathematical school discourse, and considers that knowledge emerges from situated social practices. The methodological scheme of the social epistemology and the content analysis were used here. The reason of this research is the fact that the theoretical school discourse does not make up propitious basis for math learning, according to social epistemologists. The results give way to the conclusion that some simulation practices make such knowledge construction possible. At the end of this article the practices are stated and the construction is described.

Keywords

social practices of knowledge construction, social practices of simulation and modeling, ratio, constant ratio, social epistemology.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  1. Aguilar, M. (2004). 'Reconstrucción de significados de la primitiva y derivada en ambientes gráficos; la argumentación como parte esencial de la actividad humana'. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa [17,1, 176-180]. México: Clame.
  2. Aparicio, E. & Cantoral, R. (2004). 'Sobre la noción de continuidad puntual: un estudio de las formas discursivas utilizadas por estudiantes universitarios en contextos de geometría dinámica'. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa [17, 1, 241-247]. México: Clame.
  3. Arrieta, J. et ál. (2004). 'Las prácticas sociales como generadoras del conocimiento matemático'. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa [17,1, 418-422]. México: Clame.
  4. Buendía, G. (2006). 'Una Socioepistemología del aspecto periódico de las funciones'. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa [9, 2, 227-251]. México: Clame.
  5. Calvillo, N. & Cantoral, R. (2007). 'Intuición y visualización: demostración en la convergencia de sucesiones'. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa [20, 1, 421-426]. Camagüey: Clame.
  6. Camacho, A. (2006). 'Socioepistemología y prácticas sociales'. Educación matemática [18,1, 133-160]. México: Santillana.
  7. Cantoral, R. (2004). 'Desarrollo del pensamiento y lenguaje variacional, una mirada socioepistemológica'. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa [17, 1, 1-9]. México: Clame.
  8. Cantoral, R. (2011). Simposio en Matemática Educativa. [Conferencia Ricardo Cantoral, formato video]. Recuperado el 15 de julio de 2013 de http://www.youtube.com/watch?v=byHKKFnAq5Y
  9. Flores, R. (2004). '¿Cómo entender la regla de la cadena?: un acercamiento socioepistemológico'. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa [17, 1, 249-255]. México: Clame. Hall, S. & Knight, R. (1958). Álgebra Superior. Uteha.
  10. Jiménez, A. (2010). 'La naturaleza de la matemática, sus concepciones y su influencia en el salón de clase'. Educación y Ciencia, [1, 13, 135-150]. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
  11. Jiménez, A.; Suárez, N. & Galindo, S. (2010). 'La comunicación: eje en la clase de matemáticas'. Práxis & Saber, 1(2), 173-201.
  12. https://doi.org/10.19053/22160159.1104
  13. Ordó-ez, A. & Buendía, G. (2007). 'Lo periódico en la relación de una función y sus derivadas'. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa [20, 1, 427-431]. Camagüey: Clame.
  14. Radford, L. (2004). 'Semiótica cultural y cognición'. Conferencia plenaria dada en la Decimoctava Reunión Latinoamericana de Matemática Educativa. México: Universidad Autónoma de Chiapas.
  15. Romero, I. (2013). 'El método del Análisis Didáctico'. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 33, 11-27.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.