Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedagogy and didactics: outline of differences, tensions, and relations of two fields

Abstract

Pedagogy and Didactics are two fields whose nature, means, and aims reflect the contemporary debate of education. Education aims to see the movement of freedom in nature, since it is self-determination. Daughter of modern thought, Pedagogy seeks to understand the goals of education. Product of a society of control, Didactics sets its limits in learning. These two concepts reveal -because of their nature- tensions, differences, and relationships. In this paper some notions about the configuration of these concepts are outlined and some ideas on the urgency of the contemporary debate are placed.

Keywords

pedagogy, didactics, field, education, freedom, nature.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  • DELEUZE, G. (1999). Conversaciones. 'Post-scriptum sobre las sociedades de control'. Valencia, Espa-a: Pretextos.
  • Deleuze, G. & Guattari, F. (1991). Qu'est-ce que la Philosophie? París: Minuit.
  • Develay, M. (2004). De l'apprentissage à l'enseignement. París: ESF.
  • Dottrens, R. & Mialaret, G. (1969). 'Le développement des sciences pédagogiques et leur état actuel'. Traité des Sciences Pédagogiques [tome I]. París: PUF.
  • Durkheim, E. (1922). Education et sociologie. París: Quadriage – PUF.
  • Foucault, M. (2005). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI Editores.
  • Foulquie, P. (1975). Dictionnaire de la langue pédagogique. Paris: PUF.
  • Giordan, A. (1998). 'La corriente didáctica'. 'La pedagogía hoy'. México: Fondo de Cultura Económica. [189-211]
  • Hameline, D. (2003). 'Modernidad y educación'. Educación y filosofía. Enfoques contemporáneos. Buenos Aires: Eudeba. [97-124]
  • Kant, E. (2004). Réflexions sur l'éducation. París: Vrin.
  • Koselleck, R. (2012). Historias de conceptos: estudios sobre semántica y pragmática del lenguaje político y social. Madrid: Trotta.
  • Martínez-Boom, A. (2012). Verdades y mentiras sobre la escuela. Bogotá: IDEP.
  • Meirieu, P. (1991). Le choix d'éduquer. Ethique et pédagogie. París: ESF.
  • Meirieu, P. (1997). L'envers du tableau. Quelle pédagogie pour quelle école? Paris: ESF.
  • Mialaret, G. (1976). Introduction aux sciences de l'éducation. París: PUF.
  • Soëtard, M. (2003). 'Naturaleza y libertad en educación'. Educación y filosofía. Enfoques contemporáneos. Buenos Aires: Eudeba. [125-142]
  • Trocmé-Fabre, H. (1998). 'Las ciencias de la vida: un campo de exploración para pensar la pedagogía'. La pedagogía hoy. México: Fondo de Cultura Económica. [111-142]
  • Zambrano-Leal, A. (2005). Didáctica, pedagogía & saber. Bogotá: Editorial Magisterio.
  • Zambrano-Leal, A. (2013). Las ciencias de la educación en Francia. Instituciones movimientos y sujetos. Bogotá: Editorial Magisterio.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.