Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Theoretical and methodological considerations of myth as a way of understanding and integrating culture

Abstract

Duality, seen from a history of eurocentric philosophy between mythical rationality and philosophical rationality, marks an important point in the development of Western thought and its effects on other ways of looking at the world. This situation, which has been proposed among the ancients, takes shape in Latin America and in all political-pedagogical institutions in charge of training subjects of history, where philosophy is understood as cultural production denouncing the cover-up of others. This text provides an analysis of the main characteristics of a myth not only as the background of philosophical and then scientific rationality, but as a constituent element thereof. In other words, it does not disappear; on the contrary, it coexists. Likewise, from a dialectical reading, it is intended to vindicate the mythical rationality on which the explanation of its concrete historical and cultural reality was based, having as reference the Five Element theory and the analogy presented in Native cultures. At the conclusion, a practical exemplification of the foregoing is presented.

Keywords

mythical rationality, eurocentrism, native, nature, five elements

PDF (Español) XML (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

Author Biography

Claudio Ramírez Angarita

Docente investigador

Universidad la Gran Colombia (Bogotá, Colombia)

Cristhian Ricardo Santos

Estudiante de la Maestría en Investigación Social Interdisciplinar Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Bogotá, Colombia)


References

  • Aguilar, C. (1988). Historia del pensamiento filosófico. La antigüedad (Tomo I). Barcelona: Sarpe.
  • Álvarez, E., Pedrós, Ugena (2001). Carta del jefe Seattle. En, Educación ambiental. México: Pax.
  • Arroyo, A. (2009). Mitos contemporáneos y filosofía. Eikasia, año IV (25), 57-71.
  • Böhme, G., & Böhme, H. (1998). Fuego, agua, tierra, aire: una historia cultural de los elementos. Madrid: Herder.
  • Cassier, E. (1993). El mito del Estado. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Cornford, F. (1984). De la religión a la filosofía. Barcelona: Ariel.
  • Descartes, R. (1967). Obras escogidas. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
  • Detienne, M. (1985). La invención de la mitología. Barcelona: Península.
  • Dussel, E. (1994). 1492 El encubrimiento del otro. La Paz: Plural Editores.
  • Fayanás E. (2011). Las culturas precolombinas y el agua. Nuevatribuna. Recuperado de, http://www.nuevatribuna.es/articulo/medio-ambiente/las-culturas-precolombinas-y-el-agua/20110523115355055101.html
  • Hadot, P. (2000). ¿Qué es la filosofía antigua? México: Fondo de Cultura Económica.
  • Galeano, E. (2005). Las venas abiertas de América latina. Bogotá: Panamericana. PMCid: PMC1305520
  • Jaeger, W. (1944). Paideia. Los ideales de la cultura griega (Tomo I). México: Fondo de Cultura Económica. PMid: 16693356 PMCid: PMC1315137
  • Jaeger, W. (1984). Aristóteles. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Jaeger, W. (2011). Teoría sobre la naturaleza y el origen de la religión, en La teología de los primeros filósofos griegos (pp. 172-190). México: Fondo de Cultura Económica.
  • Kirk, G. S. (2002). La Naturaleza de los Mitos griegos. Barcelona: Paidós.
  • Kirk, G. S, Raven, J.E., & Schofield, M. (2003). Los filósofos presocráticos. Historia crítica con selección de textos. Madrid: Gredos.
  • Larrión, J. (2012). Mito, ciencia y sociedad. El relato mítico y la razón científica como formas de conocimiento. En Dialécticas de la postsecularidad. Pluralismo y corrientes de secularización, (pp. 235–262). Barcelona: Anthropos, Siglo XXI. Recuperado de https://miaulario.unavarra.es/access/content/user/josean.larrion/Publicaciones/Mito%2C%20ciencia%20y%20sociedad.%20El%20relato%20m%C3%ADtico%20y%20la%20raz%C3%B3n%20cient%C3%ADfica%20como%20formas%20de%20conocimiento.pdf
  • León, M. (2003). Nuestros poetas aztecas. México: Planeta.
  • Lévi-Strauss, C., & Arruabarrena, H. (2012). Mito y significado. Madrid: Alianza Editorial.
  • Lisi, F. (2007). Los filósofos presocráticos. En Los filósofos presocráticos, Obras (Tomo I, pp. VIII-XXVIII). Barcelona: Gredos.
  • López, R. (2005). El mito griego como antecedente de la racionalidad filosófica. Dimensiones filosófica, histórica y epistemológica del mito griego y su relación con el logos, entre los siglos VIII y V a. C. Santiago: Universidad de Chile.
  • Millas, J. (2005) Las primeras del filosofar en la poesía de Hesiodo de Beocia. Anales, 10, 7-18.
  • Mitchell, H.B. (2006). Raíces de la sabiduría. México: Thomson.
  • Rojas-Mix, M. (1991). Los cien nombres de América: eso que descubrió Colón. San José: Universidad de Costa Rica.
  • Sevilla de, M., Tovar de, L., & Arráez, B. (2006). El mito: la explicación de una realidad. Laurus, 12(21), 122-137.
  • Tursunov, A. (1975). Del mito a la ciencia. Buenos Aires: Pueblos Unidos. PMid:124993
  • Vernant, J. (1998). Los orígenes del pensamiento griego. Barcelona: Paidós.
  • PMCid:PMC508817
  • Vernant, J. (2002). Entre mito y política. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Vernant, J. (2003). Mito y sociedad en la Grecia antigua. Madrid: Siglo XXI.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.