Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teaching styles of faculty of education teachers at uptc in pedagogical and research projects i & ii

Abstract

This article presents the findings of the research ‘Teaching Styles of Teachers at UPTC’, whose objective was to describe and characterize the teaching styles of teachers from the Faculty of Education at the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, when developing the Research Educational Projects I &amp, II -subjects of the interdisciplinary area. The research was descriptive qualitative however quantitative data were also used in the application of tools for the characterization. This formative experience was based on sample teachers’ reflection and self-reflection about their knowledge and teaching practices, eleven teachers voluntarily joined the project whose target population consisted of twenty two. Methodologically speaking, some strategies and techniques such as direct classroom observation, video-lessons recordings consented by teachers, category questionnaires oriented to the teachers participating in the research and to the students of the twelve groups taking these subjects were used. Keeping in mind Callejas’ (2005) four dimensions -knowledge, know-how, know to communicate, and know how to be-, three teaching styles dominated: the critical, the technical, and the practical, the first prevailed and the others were found in a lesser degree.

Keywords

styles, pedagogy, reflection, teacher, learning.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  1. BENEDITO (1987) Introducción a la didáctica. Fundamentación teórica y dise-o curricular. Barcelona.
  2. Bennett, N. (1979) Estilos de ense-anza y progreso de los alumnos. Buenos Aires: Edit. Morata.
  3. BONILLA Elsy (1997) Investigación cualitativa.
  4. CALLEJAS R (s.f). Los estilos pedagógicos de los profesores universitarios, Universidad Industrial de Santander.
  5. CAPELLA Piera J. (1983). "Educación, planteamientos para la formulación de una teoría", Tomo I - Editorial Zapata Santillana S. R. L. - Lima, Perú , p 242-244.
  6. CALLEJAS, M. (2005) Estilos Pedagógicos de los profesores Universitarios. Universidad Industrial de Santander. Recuperado el 25 de octubre de 2014 http://www.universia.net.co/docentes/articulosdeeducacionsuperior/losestilospedagogicosdelosprofesoresuniversitarios.html
  7. Callejas, R. & Corredor, M. (2002) La renovación de los estilos pedagógicos: colectivos para la investigación y la acción de la universidad. Revista Docencia Universitaria, UIS. Vol. 1.
  8. Comenio, J. (19229 Didáctica Magna. Versión directa del latín por Saturnino López Poces. Madrid: editorial Reus S.A. DE LA TORRE, M. (1993) Didáctica. Buenos Aires: editorial Génesis.
  9. De Certeau, M. (1967) Dar la palabra, experiencia pedagógica en la soledad. Bilbao.
  10. Dirsk, J. & Prender, S. (1997) Estrategias para crear un ambiente oportuno para el aprendizaje efectivo de adultos. Denver Colorado.
  11. Elton, L. (2008). El saber y el vínculo entre la investigación y la docencia. Barnett, R. Para una transformación de la Universidad. Nuevas Relaciones entre Investigación, saber y docencia (145-148. Barcelona: Octaedro FREIRE, P. (1999). Pedagogía del Oprimido. Editorial Siglo Veintiuno. Buenos Aires, Argentina.
  12. FREIRE, P. (1998) Cartas a quien quiere ense-ar. Méjico: siglo XXI editores.
  13. Freire, P. (1970) Pedagogía del oprimido. Méjico: edit. Siglo XXI
  14. FREIRE, P. (2008) El grito manso Argentina. Buenos Aires: siglo veintiuno.
  15. FLOREZ, R. (1997) Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: Mc Graw Hill interamericana, S.A.
  16. GIROUX, H. (2003) Pedagogía y política de la esperanza. Buenos Aires: Amorrortu editores.
  17. GRUNDY, S 1972. Producto o Praxis del Currículo.3ª.edición
  18. HERBART, J. (1935) Bosquejo para un curso de Pedagogía. Madrid, editorial, Espasa-Colpe.
  19. HERNÁNDEZ, S. (2006) Metodología de la investigación.
  20. HIMMEL, E. (2001) Evaluación del aprendizaje en la educación superior. Calidad de la educación, consejo superior de Educación de Chile.
  21. INVEDUSA (2008). Maestría en Docencia Los estilos pedagógicos y su impacto en el aprendizaje de los alumnos. Medellín

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 

You may also start an advanced similarity search for this article.