Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The teacher and the society of control. “what is hidden in what is seen”

Abstract

In order to understand the uneasiness and the tensions faced in the teaching profession, it is important, required, and urgent to reflect on the transition occurred between the modern educational ideal and the contemporary one. The dissertation is focused on four aspects: the teacher’s trade, the teacher as a philosopher of the Republic, the teacher as a professional of the discipline, and the regime of proletarianization and control. These four aspects have as territory the structural isomorphism.

Keywords

teaching profession, modernity, postmodernity, society of control, education, knowledge.

PDF (Español) HTML (Español)

Supplementary File(s)

Sin título (Español)

References

  • ACEVEDO T., A., & SAMACÁ A., G. (Ed.). (2013). Manuales escolares y construcción de nación en Colombia: Siglos XIX y XX. Bucaramanga, Colombia: Dirección Cultural Universidad Industrial de Santander.
  • ÁLVAREZ G., A. (2010). 'La crisis de la profesión docente en Colombia'. Figuras contemporáneas del Maestro en América latina. 30 a-os del grupo de Historia de la Práctica Pedagógica. Bogotá: Magisterio.
  • Deleuze, G. (1995). 'Post-scriptum sobre las sociedades de control'. Conversaciones. Barcelona: Pretexto.
  • Durut-Bellat, M. & Henrio-Van Zanten, A. (1992.) Sociologie de l'école Paris : Armand Colin.
  • Durkheim, E. (1920). Sociologie de l'éducation. Paris : Vrin.
  • FOUCAULT, Michel. (2002). Vigilar y castigar Buenos Aires : Siglo XXI Editores
  • GARCÍA J., S. et ál. (2014). Tras la excelencia docente. Cómo mejorar la calidad de la educación para todos los colombianos. , Bogotá: Fundación Compartir.
  • Jamenson, F. (2004). Una modernidad singular. Ensayos sobre la ontología del presente. Barcelona: Gedisa.
  • Jódar, F. (2007). Alteraciones pedagógicas. Educación y políticas de la experiencia, Barcelona: Laertes.
  • Kerlin, A. (1998). La science n'éduquera pas. Paris: Peter Lang.
  • MARTÍNEZ B., A. (2012). Memorias de la escuela pública. Bucaramanga, Colombia: Universidad Industrial de Santander
  • MARTÍNEZ B., A (2012b). Verdades y mentiras sobre la escuela. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá / IDEP, UPN.
  • MEIRIEU, P. (1991). Le choix d'éduquer: éthique et pédagogie. Paris : Esf.
  • Ortega, P.& Mínguez, R. (2001). La educación moral del ciudadano de hoy. Barcelona: Paidós.
  • Virilio, P. (1993). La sécurité du territoire. Paris: Galilée.
  • ZAMBRANO L., A. (2009). 'La pedagogía en Philippe Meirieu: Tres momentos y educabilidad'. Revista Educere [13, 44]. Mérida, Venezuela.
  • ZAMBRANO L., A. (2012). Pedagogía y narración escolar: el declive de los conceptos. Córdoba, Argentina: Editorial Brujas.
  • ZAMBRANO L., A. (2014). Escuela y saber. Figuras de aprendizaje en ni-os y ni-as de 5° y 9° grado de educación básica. Santiago de Cali: Universidad Icesi, fundación Mayagüez.

Downloads

Download data is not yet available.