Math teaching practices of teachers in a school of Tunja
Abstract
The study of teaching practices promotes their own improvement, as it allows to enter the classrooms and get a first hand look at what is happening there. Some theories and reforms, that have tried to permeate these practices, are supposed to promote change in the way teachers act, but it does not really occurred. This article is the result of a research that aimed to know school realities of Math teaching practices through the experiences of classroom situations. It is shown a brief description of how Math teaching practices in areas such as planning, classroom dynamics, and assessment of learning are being performed by some teachers. The research had a qualitative approach whereas observation and an open-ended questionnaire were the main information instruments. The study highlights the complexity in which these teachers should develop their work as well as the difficulties caused by the school context features.Keywords
math teacher, teaching, learning, teaching practices.
References
- Agar, M. (1980). The professional stranger: An informal introduction to ethnography. New York: Academic Press.
- Aguirre, C.; Marentes, R. & Castañeda, Z. L. (2008). 'El impacto en la formación docente del diplomado «Atención a ni-os con discapacidad en el aula regular»'. Revista INED.
- BÁEZ, M. A.; CANTÚ, C. A. & GÓMEZ, K. M. (2007). Un estudio cualitativo sobre las prácticas docentes en el aula de matemáticas en el nivel medio. Mérida, Yucatán, México: Monografía de pregrado no publicada. Universidad Autónoma de Yucatán.
- BAZÁN, J. L. & APARICIO, A. S. (2006). 'Las actitudes hacia la matemática. Estadística dentro de un modelo de aprendizaje'. Revista semestral del departamento de educación [15 (28) 1-12].
- Camacaro, Z. (2008). 'La interacción verbal alumno-docente en el aula de clases (un estudio de caso)'. Redalyc [14 (25) 189-206].
- CASSÍS, A. J. (2011). 'Donal Schon: Una práctica profesional reflexiva en la universidad'. Revista compás empresarial [3 (5) 14-21].
- Castillo, S. (2008). 'Propuesta pedagógica basada en el constructivismo para el uso optimo de las TIC en la ense-anza y aprendizaje de la matemática'. Revista Scielo [11 (2)].
- Castro, E.; Peley, R. & Morillo, R. (2006). 'La práctica pedagógica y el desarrollo de estrategias instruccionales desde el enfoque constructivista'. Revista de Ciencias Sociales.
- CASTRO, E. & ÁVILA, J. (2013). 'Motivación hacia la matemática, experiencia de estudiantes de un curso inicial de cálculo universitario'. Acta latinoamericana de matemática educativa [1287-1295].
- COVARRUBIAS, P. & PIÑA, M. M. (2004). 'La interacción maestroalumno y su relación con el aprendizaje'. Revista latinoamericana de estudios educativos [34 (1) 47-84].
- CUA, D. A. (2011). Docencia en matemáticas. Análisis sobre los efectos de prácticas educativas en bachillerato. Mérida, Yucatán, México: Monografía de pregrado no publicada. Universidad Áutónoma de Yucatán.
- DOYLE, W. (1985). 'La investigación sobre el contexto del aula; hacia un conocimiento básico para la práctica y la política de formación de profesorado'. Revista de educación [29-42].
- Erickson, F. (1986). 'Qualitative methods in research on teaching'. M.C.Wittrock (ed.) Handbook of research on teaching [119-161]. New York: Macmillan.
- Godino, J.; Batanero, C. & Font, V. (2003). Fundamentos de la ense-anza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. Granada: ReproDigital.
- GONZÁLEZ, B. & LEÓN, A. (2009). 'Interacción verbal y socialización cognitiva en el aula'. Acción pedagógica [18 (1) 30-41].
- GUERRERO, G. & DÍAZ, L. (2013). 'Elementos de identidad profesional orientados a aprendizajes matemáticos'. Acta latinoamericana de matemática educativa [1505-1513].
Downloads
Download data is not yet available.