Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

curricular innovation in the university

Abstract

The 21st century sets out new challenges to universities and university professors,who have to debate on the quality of education, the requirements on the teaching and learning, and the proposed curricula for the professional and disciplinary training in the university. In this context, research groups from four Colombian universities have developed a project in order to articulate therelationshipswithin the training of university professors, through the research of their practices and processes of curricular innovation. With such a goal the conformation of pedagogical collectives is promoted, and a reflective process about their pedagogical styles is generated (Callejas&amp,Corredor, 2002). Action research as a methodology and strategy of professional evelopment is proposed (McKernan, 1999), observation-reflection, planning-action, and then back to observation-reflection.Video recordings of classes, individual and group observation of the recordings, and individual and group interviews that favor reflection processes about the dimensions of the pedagogical style are performed. The analysis of the practice is guided by a complex, investigative and comprehensive vision of the curriculum that articulates theory and practice. The critical recognition that teachers do about their own pedagogical style favors the evolution of their ideas and guides them to start a process of curricular innovation.

Keywords

curricular innovation, pedagogical styles, reflection, action research, university.

PDF (Español)

References

  • Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Publicaciones de la Universidad de Valencia.
  • Barnett, R. (2001). Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa.
  • Barnett, R. [Ed.] (2008). Para una transformación de la Universidad. Nuevas relaciones entre investigación, saber y docencia. Barcelona: Octaedro.
  • CALLEJAS, M. M. & CORREDOR, M. V. (2002). 'La renovación de los estilos pedagógicos: colectivos para la investigación y la acción en la universidad'. Revista Docencia Universitaria [3, 1, 61-96]. Universidad Industrial de Santander (UIS).
  • Callejas, R. (2006). 'Los Estilos Pedagógicos de los profesores Universitarios'. [Ponencia presentada en el Congreso Iberoamericano sobre nuevos estilos de la educación: experiencias y propuestas]. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
  • Elton, L. (2008). 'El saber y el vínculo entre la investigación y la docencia'. Barnett, R. Para una transformación de la Universidad. Nuevas relaciones entre investigación, saber y docencia [145-148]. Barcelona: Octaedro.
  • Finkel, D. (2008). Dar clase con la boca cerrada. Publicaciones de la Universidad de Valencia.
  • García-Valcárcel, A. (2001). Didáctica Universitaria. Madrid: La Muralla.
  • McKernan, J. (1999). Investigación-acción y Currículum. Madrid: Morata.
  • PARDO, A. et ál. (2012). Desarrollo profesoral: Del deber ser al ser docente. Bogotá: Fundación Universitaria Monserrate.
  • Restrepo, M. & Campo, R. (2002). La docencia como práctica. El concepto, un estilo, un modelo. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  • SALCEDO, L. E., CALLEJAS, M. M., PARDO, A. et ál. (2005). 'Los estilos pedagógicos y la investigación-acción: implicaciones en el desarrollo profesional docente de los profesores de la Universidad Pedagógica Nacional'. Pedagogía y Saberes [23, 39-44].
  • Schön, D. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós.
  • Scott, P. (2008). '¿Divergencia o convergencia? Las relaciones entre docencia e investigación en la educación superior de masas'. Barnett, R. Para una transformación de la Universidad. Nuevas relaciones entre investigación, saber y docencia [75-91]. Barcelona: Octaedro.
  • Schwartzman, S. (1993). 'La profesión académica en América Latina'. [Conferencia en el seminario-taller sobre Educación Superior en América Latina: políticas comparadas, organizado por el Grupo de Análisis para el Desarrollo (GRADES), Lima, Perú 21-24 de junio, 1993]. Publicado en Grades - Notas para el Debate [10, 41-58].
  • UNESCO (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigaciónpara el cambio social y el desarrollo.
  • Villa, A. (2013). Las universidades como generadoras de la Innovación: investigación, iniciativa y responsabilidad social. Costa Rica: Foro Internacional de Innovación Universitaria (FIIU).

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.