Philosophical attitude, childhood, and teacher education
Abstract
This paper discusses the research results on philosophical attitude and infancy: education and transformation of teachers; being its goal to design a proposal for the development of a philosophical attitude. These reflections arose from a research experience at the kindergarten of the Pedagogical and Technological University of Colombia, using the qualitative paradigm with a critical-social approach. This paradigm builds on the relationship between the philosophical attitude and childhood. The first is understood as a disposition and lifestyle reflected in critical, creative and sensitive thinking; while the second one is appreciated as attitude and not as a chronological and unfinished stage. A teacher training proposal was developed, supported by three tools: writing, reading, and problem solving; elements addressed based on the philosophy program for children. This proposal produced education and transformation practices, in terms of continuous learning, self-reflexion,criticism, creation, questioning and searching; leading to the care of self, of others, and of what is alien, as a condition to embody the teacher’s role in the creation of spaces that strengthen the philosophical attitude.Keywords
philosophy teaching, philosophical attitude, childhood, teacher education, philosophy for children, philosophy with children.
Author Biography
Liliana Andrea Mariño Díaz
Maestría / Magister Universidad Pedagógica Y Tecnológica De Colombia - Uptc - Sede Tunja Maestria en Educación
Pregrado / Universitario Universidad Pedagógica Y Tecnológica De Colombia - Uptc - Sede Tunja LICENCIATURA EN FILOSOFÍA
Oscar Pulido Cortés
Doctorado en Ciencias de la Educación, Universidad Pedagógica y Tecnología de Colombia - Uptc - Sede Tunja
Maestría en Educación Pontificia Universidad Javeriana - Puj - Sede Bogotá
Maestría en Educación Universidad Pedagógica Nacional - UPN
Maestría en Filosofia latinoamericana UNIVERSIDAD SANTO TOMÁS DE AQUINO
ESPECIALIZACIÓN EN FORMACIÓN CIUDADANA Y ENSEÑANZA DE LA CONSTITUCIÓN Universidad Manuela Beltrán
Pregrado LICENCIATURA EN FILOSOFIA UNIVERSIDAD SANTO TOMÁS DE AQUINO
Lola María Morales Mora
Liceciada en educaciòn preescolar. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
References
- Arias, C., Carreño., & Mariño, L. (2015). Actitud Filosófica como herramienta para pensar. Universitas Philosophica, 66(33). 237-261.
- Cañizalez, N., & Pulido, O. (2015). Infancia, una experiencia filosófica en el cine. Praxis & Saber, 6(11). 245-262.
- https://doi.org/10.19053/22160159.3583
- Cerletti, A. (2008). La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Buenos Aires: Zorzal.
- Cubillos, J., Henao, L., Gil, M., & Vásquez, M. (2001). Educar para pensar la actitud filosófica: un concepto en formación. Cali: Artes Gráficas del Valle.
- Freire, P. (2010). Por una pedagogía de la pregunta. Río de Janeiro: CREC.
- Giraldo, R. J. (01 de julio del 2014). Red Iberoamericana de pedagogía. Recuperado de ///C:/Users/PC/Downloads/9%20EDUCAR%20EN%20EL%20
- Kohan, W. (2009). Infancia y filosofía. México: Progreso.
- Lanz, C. (2012). El cuidado de sí y del otro en lo educativo. Utopía y Praxis Latinoamericana, 39-46.
- Larrosa, J. (Diciembre del 2006). Sobre la Experiencia I. Educación y pedagogía, 18, 43-51.
- Mariño, L. (2012). La actitud Filosófica como experiencia y posibilidad.
- Palacio, R. (2006). "El desarrollo de competencias y su lugar en el programa de FpN". Revista de Educación & Pensamiento, 47-53.
- Peña, A. K. (2005). Foucault: la revaloración del maestro como condición de la relación pedagógica y como modelo de formación. En C. E. Olga Lucía Zuluaga, Foucault, la pedagogía y la educación, Pensar de otro modo (p. 201-227). Bogotá: Magisterio.
- Pulido, O. (2009). Aprender y Enseñar filosofía en el comteporáneo. Cuestiones de Filosofía , (11). 87-103.
- Rincón, C. M. (2007). El Cultivo de una actitud filosófica como meta de la educación filosófica. En C. M. Rincón, Filosofía para niños ideas fundamentales y perspectivas sociales. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios.
- Rincón, C. M. (2007). Filosofía para ni-os ideas fundamentales y perspectivas sociales. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto.
- Saavedra, M. (2011). Del aula de clase tradicional a la comunidad de investigación. Praxis & Saber, 2(4). 179 - 200.
- https://doi.org/10.19053/22160159.1121
- Schmid, W. (2002). En búsqueda de un nuevo arte de vivir. Madrid: Pre-Textos.
- Tejera, S. (2012). FpN en Maldonado. Utopías, Revista Uruguaya de Filosofía para Niños, 36-39.
- Walter, K. (2003). Infancia. Entre educación y filosofía. Barcelona: Laertes.
- Zuleta, E. (2004). Educación y democracia. Medellín: Hombre Nuevo